XIX Congrés de la Federació Internacional de Resistents

La Fundació Cipriano Garcia ha acollit els dies 27, 28 i 29 d’octubre el XIX Congrés de l’organització de caràcter antifeixista Federació Internacional de Resistents, amb la participació de gairebé 100 delegats d’arreu d’Europa i el Marroc. Les sessions de treball del congrés vam començar el dissabte 28 a les 9 h a la sala d’actes de CCOO de Catalunya (Via Laietana 16, Barcelona), i també hi va haver esdeveniments en altres localitzacions de Catalunya.

La inauguració es va fer al Saló de les Cròniques de l’Ajuntament de Barcelona, el divendres 27, a les 18 h, amb el lliurament dels premis Michel Vanderborght. Entre les premiades: Liliana Segre, senadora vitalícia i exdeportada al camp de Birkenau; Teresa Alonso, nena refugiada de la guerra a Rússia, on va patir el setge de Leningrad, i Delfina Tomás, nena refugiada de la guerra a França i Àustria.

Les sessions de treball van començar el dia següent amb la salutació al congrés de Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya; Fernando Martínez, secretari d’Estat de Memòria; Gemma Ubasart, consellera de Justícia Drets i Memòria, i un representant de la Federació Mundial de Veterans WVF.

El diumenge 29 els delegats van assistir a diversos actes commemoratius en memòria de les Brigades Internacionals i de les víctimes de la dictadura franquista.

A les 11 h, a la Rambla del Carmel, davant del monument a la Brigada Lincoln, es va recordar el comiat a Barcelona de les Brigades Internacionals, amb música del Quartet Brossa, lectura de les paraules de Dolores Ibárruri, i parlaments d’Eduard Amouroux de l’Amical de les Brigades Internacionals;  de l’Ajuntament de Barcelona; d’Ulrich Schneider, secretari de la FIR, i de Gemma Ubasart, consellera de Justícia Drets i Memòria.

A la tarda, a les 17 hores, es va recordar l’acte que va tenir lloc a les Masies de l’Espluga de Francolí on el cap de Govern de la República, Juan Negrín, va acomiadar les Brigades Internacionals. Parlaran a l’acte l’alcalde de l’Espluga de Francolí; l’Amical de les Brigades Internacionals; Filippo Giuffrida, vicepresident de la FIR, i la consellera Gemma Ubasart.

La FIR es va fundar en plena guerra freda, a Viena, el 1951, amb l’objectiu central de preservar la pau i el llegat polític dels supervivents del conflicte mundial, i reuneix organitzacions creades després de la Segona Guerra Mundial per resistents, partisans, deportats, lluitadors antinazis i també antifeixistes de les generacions actuals.

La Federació Mundial de Veterans (WVF) és una organització internacional de veterans, no governamental i sense ànim de lucre. La missió de WVF és ser l’organització líder que promou el benestar i brinda assistència i ajuda als veterans i víctimes de la guerra i ajuda la comunitat internacional en la promoció de la pau i la seguretat internacionals.

L’Associació Catalana de Persones Represaliades Polítiques pel Franquisme, l’Amical de Mauthausen i altres camps i l’Amical de les Brigades Internacionals de Catalunya són membres de la FIR, a la qual s’ha incorporat més recentment i l’Amical d’Antics Guerrillers de Catalunya.

Podeu consultar el programa complet aquí: