CCOO de Catalunya reclama un lideratge públic clar i major inversió en un escenari macroeconòmic caracteritzat per la incertesa i la feblesa del consum i de les inversions

Valoració de les dades de l’IPC de febrer de 2021

L’índex de preus al consum (IPC) torna a descendir malgrat el mes passat s’havia situat en terreny positiu, Després de 9 mesos en terreny negatiu (des del passat mes d’abril) vam veure amb prudència però també amb satisfacció com el mes passat l’indicador estatal es situava fora de la zona negativa (0,4 a Catalunya i 0,5 a Espanya). Això ens podia fer pensar que l’economia estava mostrant signes de recuperació i que aquesta recuperació s‘estava traslladant als preus, que tornaven a incrementar-se. Malauradament, les dades d’aquest mes tornen a reflectir una davallada en l’índex de cinc dècimes que situa a l’indicador català un altre cop en zona de deflació. Cal atribuir l’explicació principalment a que la pressió a l’alça dels carburants han estat parcialment compensades per la caiguda de preus en l’electricitat. Aquesta dinàmica fa que els preus caiguin de manera generalitzada i ens situen en un escenari macroeconòmic d’incertesa en el que constatem que les dades del mes passat no dibuixaven un escenari sòlid sinó que eren més aviat fruit d’un comportament conjuntural dels preus.

A Catalunya l’IPC interanual és de -0,1%, cinc dècimes per sota del mes anterior. El descens és important però, a més, ens situa en un escenari de deflació que semblava que havia quedat enrere amb les dades positives del mes anterior. A nivell de la cistella de productes, podem destacar el descens de preus en els productes i serveis relacionats amb l’ensenyament (-4,1%) i les comunicacions (-3,6%). Per altra banda, els productes que més contribueixen a moderar el descens de preus, atès que s’han encarit, són els aliments i begudes no alcohòliques (1,7%) i el vestit i calçat (1,1%). Cal destacar com els productes que més s’han encarit són aquells de consum bàsic, que tenen major incidència en el descens de la renda disponible de les llars, especialment d’aquelles famílies amb menors ingressos.

A nivell de l’Estat, l’IPC interanual es situa en el 0,0%, cinc dècimes per sota de l’índex pel mes anterior (0,5%) i, per tant, tornant a una dinàmica de descens que havia caracteritzat els darrer període tot i que, a diferència de Catalunya, l’indicador estatal resisteix i encara es situa en zona positiva. Entrant al detall, podem destacar com influeixen decisivament en aquesta caiguda de preus el descens de preus en les comunicacions (-3,5%) i en el transport (-1,2%). En canvi, tornem a veure com aquells productes de caràcter bàsic s’encareixen (aliments i begudes no alcohòliques s’incrementen en 1,6% i el vestit i calçat augmenten un punt percentual).

Trobeu el comunicat sencer en aquest enllaç