CCOO denuncia la tensió que pateix la plantilla del 061 amb un servei que està desbordat

Com sabeu, a través del 061 / Salut Respon la ciutadania pot realitzar tràmits administratius i pot resoldre problemes i dubtes de salut.

Un cop es va iniciar el confinament, i hi va haver una allau d’urgències sanitàries, van augmentar molt les consultes sobre protocols, reclamacions i informacions de centres. En aquell moment es va afegir un reforç de persones per torn que va funcionar prou bé.

A diferència de les urgències mèdiques o de les consultes sobre salut, el que internament s’anomena 2n nivell (consultes i protocols administratius), hi ha comunicats constants i protocols que és impossible aprendre de memòria, i sols la pràctica i l’experiència donen la seguretat necessària per atendre i solucionar les consultes de manera àgil i eficaç.

El 25 d’agost es va comunicar a les persones que havien entrat com a reforç que es prescindiria d’elles a partir del mes següent. Ferrovial té aquesta pràctica per costum, amb la qual cosa contribueix a la precarietat laboral en temps de pandèmia. Mentrestant l’empresa ja duia una setmana formant personal nou per substituir el que fins ara treballava perfectament.

La nova plantilla formada va entrar a treballar el dia 1 de setembre, fet que va provocar un col•lapse destacable, ja que de cop i volta la meitat del personal administratiu era nou i cada nova contractació havia de rebre una formació pràctica assessorada per un veterà, cosa que baixava el volum de les persones veteranes treballant a ple rendiment.

També cal dir que Ferrovial no realitza entrevistes ni supervisa tots els currículums que els arriben, i en alguns casos els contractats no compleixen els requisits que es demanen al plec de condicions marcat pel SEM per cobrir aquest lloc de treball. Tampoc se’ls informa del salari ni dels horaris ni dels tipus de contracte, ja que les persones que imparteixen la formació diuen que no tenen coneixement d’aquestes dades.

A causa de tot això, ara la plantilla del 061 es troba en un nou període de tensió; reben moltes consultes sobre desplaçaments a l’exterior, dubtes de la tornada a l’escola, cites ajornades de centres, reclamacions… Però, sobretot, estan la major part del temps donant suport als usuaris i usuàries de La Meva Salut, que ara s’han de donar d’alta ells mateixos per no saturar els centres sanitaris, però el registre genera molts dubtes i el web no és suficientment intuïtiu. També reben moltes consultes per duplicats de targetes sanitàries individuals, targetes d’interès sanitari per als funcionaris i funcionàries (ara sobretot professors), i incidències de targetes en trasllat per part dels centres.

En alguns torns s’han arribat a acumular un nombre molt elevat de consultes impossibles d’assumir en un sol dia i que s’han acabat deixant pendents de respondre pel dia següent.

En l’àmbit administratiu el servei està desbordat, no hi ha suficient personal i la majoria no té experiència en el servei. Els recursos que tenen per treballar tampoc són suficients.

El telèfon de suport tècnic de La Meva Salut, que és el 900 053 723, no funciona mai i els treballadors i treballadores del 061 no poden solucionar algunes situacions.

Actualment, les consultes habituals són:
-TSI (targeta sanitària): alta, duplicat per pèrdua, canvi de dades.
-LMS (La Meva Salut): alta, pèrdua de contrasenya, accés per veure resultats de la COVID.
-Reclamacions i consultes de PCR que no apareixen a LMS o que porten 4-5 dies sense resultat.