CCOO signa la regulació bàsica del teletreball a totes les administracions públiques

Contempla aspectes que milloren les condicions del Decret de la Generalitat de Catalunya

CCOO insta a la Generalitat a la revisió del Decret aprovat de regulació del teletreball per al seu personal, arran de l’acord signat ahir per a la modificació de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP) que inclou la regulació del teletreball en les administracions públiques.

El sindicat ha signat aquest acord per a la modificació de l’EBEP i ha exigit l’obertura immediata de la Mesa de Diàleg Social per a negociar els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) i un III Acord per a la millora de l’ocupació pública i les condicions de treball, que prioritzi polítiques que eliminin la precarietat en el sector públic, asseguri l’augment i l’estabilitat de les plantilles, estableixi l’eliminació de la limitació que suposa la taxa de reposició, abordi la carrera i la classificació professional, millori els drets laborals i avanci en la recuperació del poder adquisitiu perdut en aquests anys.

CCOO considera un gran assoliment del sindicat que s’expliciti en l’acord de modificació de l’EBEP, i que tindrà caràcter bàsic, que els mitjans tecnològics i el seu manteniment han de ser a càrrec de l’Administració, qüestió que no va voler ser recollida (malgrat la insistència de CCOO) durant la negociació per l’Administració de la Generalitat en el Decret 77/2020, pel qual es regula la prestació de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms.

L’Àrea Pública de CCOO torna a reclamar la constitució de la Comissió de Seguiment de l’Acord de Teletreball amb la representació legal dels treballadors i treballadores, per introduir les novetats de caràcter bàsic de l’EBEP i valorar els resultats i les incidències en l’aplicació d’aquesta modalitat de prestació de serveis, que està sent protagonista en tots els serveis públics durant la crisi sanitària que estem patint. L’experiència que estem vivint ha de ser cabdal en aquesta revisió.

Tanmateix, CCOO demana la revisió del Decret aprovat, que només és aplicable a unes 40.000 persones de les aproximadament 135.000 que treballen als departaments i entitats autònomes de la Generalitat de Catalunya i que exclou d’aplicació el personal docent, l’estatutari dels serveis de salut, així com els cossos de Mossos d’Esquadra, Bombers i Agents Rurals i el que ocupa llocs de treball en centres penitenciaris i de justícia juvenil que han estat i estan teletreballant durant la fase de la crisi sanitària que hem viscut. L’àmbit d’aplicació de la nova regulació ha de ser la totalitat dels llocs de treball susceptibles de ser desenvolupats de forma no presencial.

Una altra qüestió pendent i que caldrà incloure és la concreció del desenvolupament del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals en aspectes psicosocials, ergonòmics i organitzatius amb aquesta nova modalitat preventiva.

L’acord signat ahir posa en valor la negociació col·lectiva feta amb l’objectiu d’acordar, no d’acabar imposant; una negociació que va començar amb plantejaments molt allunyats i que va reeixir a base d’un debat intens i amb l’objectiu compartit d’arribar a un bon acord. Això no és el que ens trobem quan ens asseiem a negociar amb la representació del Govern de la Generalitat de Catalunya.

I no, l’acord de Madrid no ha estat inspirat pel Decret de la Generalitat, tal com deia la nota de premsa d’ahir del Govern. L’acord millora de manera notable la regulació actual a la Generalitat i marca el camí a seguir per la millora de les condicions de treball.

Barcelona, 22 de setembre de 2020