Per lluitar contra la segregació escolar cal finançament, planificació, baixada de ràtios i participació de la comunitat educativa

Decret de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió en els centres del Servei d’Educació de Catalunya

El nou decret d’admissions respon a algunes de les demandes històriques del nostre sindicat. Insistim en la necessitat d’un enfocament integral i amb el màxim consens possible per a desenvolupar el pacte contra la segregació escolar

El Departament d’Educació ha presentat al conjunt de la comunitat educativa el “projecte de decret de la programació de l’oferta”. Aquest afecta un element cabdal per a lluitar contra la segregació escolar i per a avançar cap a una veritable planificació educativa. Així ho hem entès sempre des de CCOO i ja fa quatre anys vam fer públiques les nostres propostes en aquest sentit.

Per les CCOO, el decret d’admissions que ara es proposa permet encetar la planificació de l’oferta educativa, suposa una defensa de la coeducació i un avenç important i necessari en l’escolarització equitativa de l’alumnat amb necessitat de suport educatiu; per aquests motius, valorem com un primer pas positiu el redactat presentat. Tanmateix, cal lamentar algunes mancances concretes, com la falta de diàleg previ amb tots els agents educatius, la tramitació d’urgència i la inexistència d’una memòria pressupostària, imprescindible per a les polítiques compensatòries.

Som plenament conscients del caràcter necessàriament limitat d’aquest Decret, que afecta només a un element concret dins del que ha de ser un projecte global de desenvolupament i millora del Pacte contra la Segregació Escolar. Justament per això hem de defugir dels intents de presentar-lo com la solució a tots els mals de l’educació o, al contrari, com una amenaça pel conjunt del nostre sistema.

Tal com ja passa, malgrat el silenci d’alguns, els riscos reals de tancament de línies o de centres educatius provenen de la combinació de dos factors: la demografia i la insuficient inversió pressupostària en el conjunt del sistema educatiu. La solució també ha de venir per dues vies: la disminució de les ràtios -amb el conseqüent increment pressupostari- i el diàleg i la negociació constant amb tots els agents educatius i, molt especialment, amb les representants del personal educatiu en tot allò que afecta les nostres condicions de treball.

Des d’ara mateix, CCOO reclamem la màxima participació sindical en la redacció final i seguiment d’aquest Decret, un compromís ferm i explícit d’estabilització per a tot el personal major de 55 anys, la jubilació parcial anticipada per a totes les treballadores que es regeixen pel règim general de la Seguretat Social, l’homologació plena del personal de l’escola concertada i l’establiment de mecanismes que garanteixin la recol·locació del personal en cas que el seu lloc de treball pogués resultar afectat per qualsevol causa, sempre garantint la negociació amb la representació de les treballadores.

Per avançar a fons en la lluita contra la segregació escolar instem al Govern a assumir públicament un compromís amb terminis concrets de desenvolupament integral del Pacte contra la Segregació Escolar, que ha d’incloure mesures com la inversió educativa del 6%, la reducció de ràtios i el diàleg i màxim consens amb els agents educatius. Per fer-ho possible, reclamem una actitud responsable a tots els agents que vam donar suport al Pacte.

Des de CCOO exigim el manteniment de tots els llocs de treball, el no tancament de línies i un sistema educatiu equitatiu i de qualitat.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 18 de febrer de 2020