Coincidint amb els debats de la COP25 de Madrid

CCOO i UGT presenten una guia sobre adaptació al canvi climàtic

FotoCCOO de Catalunya i UGT de Catalunya hem editat conjuntament un document adreçat a les persones treballadores i els seus representants, en el context que ens trobem d’emergència climàtica, i coincidint amb els debats de la cimera COP25 de Madrid. Es tracta d’una guia que té per títol “EL MÓN DEL TREBALL DAVANT DEL REPTE DEL CANVI CLIMÀTIC. Com s’han d’adaptar les empreses i les persones treballadores al nou escenari climàtic?”.

L’objectiu ha estat produir una eina entenedora i útil que permeti conscienciar sobre la situació ambiental que estem patint, des del punt de vista global però també local. El punt de partida és que el canvi climàtic també està afectant a la gran majoria de sectors productius.

Aquesta actuació forma part d’un projecte anomenat Clinomics, que pretén impulsar processos d’adaptació al canvi climàtic i anticipar-se als seus efectes. Aquest projecte LIFE compta amb finançament de la Unió Europea i està coordinat per la Diputació de Barcelona. La resta de socis que en formen part són la Unió de Pagesos, la Cambra de Comerç de Barcelona, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès, l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic i el Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre, així com CCOO i UGT de Catalunya.

Life Clinomics es centra en tres territoris/ecosistemes i en tres sectors econòmics vinculats al medi natural i amb vulnerabilitats i oportunitats significatives davant del canvi climàtic: el pesquer, l’agroforestal i el turístic.

La guia no formava part dels productes inicialment previstos dins el projecte Clinomics, però sí que ha estat un dels resultats de la recopilació d’experiències i de coneixements d’aquest interessat projecte, coordinat pels dos sindicats majoritaris a casa nostra.

El document presenta una breu introducció sobre el canvi climàtic, per passar a parlar de les vulnerabilitats en el món del treball, l’avaluació del risc de les persones treballadores, les oportunitats que també se’n deriven d’aquest procés d’adaptació i mesures i accions a adoptar. Per últim, aquesta modesta aportació sindical davant l'emergència climàtica també inclou un apartat de bones pràctiques, amb exemples i experiències d’adaptació per a fomentar una participació activa i efectiva de les persones treballadores en diferents sectors d’activitat.

La guia es pot descarregar des de la pàgina web del projecte Clinomics

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 11 de desembre de 2019