Reglament del canal de denúncies

Capcalera Canal Denuncies

Reglament del canal de denúncies

Sistema intern d’informació

Preàmbul

CCOO de Catalunya ha mantingut al llarg del temps, un ferm compromís amb els valors de transparència i la rendició de comptes, dintre d’una cultura de compliment normatiu i de comportament íntegre.

L’entrada en vigor de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, incorpora noves obligacions en matèria de compliment normatiu referit al sistema intern d’informació. 

CCOO de Catalunya fa seves les premisses del sistema intern d’informació com un element més de la cultura de compliment i, en conseqüència, el dia 6 de juny del 2023 va adoptar la Política del sistema intern d’informació per acord de la Comissió Executiva de la CONC (CECONC). Es dota, doncs, d’aquest reglament, en què es desenvolupa el procediment de gestió de les informacions rebudes.

CCOO de Catalunya ja disposa, en els seus Estatuts, d’òrgans de tutela, garantia i control al servei de l’afiliació i del seu personal laboral, com a canals habilitats per manifestar qualsevol mena de queixa, reclamació o denúncia, d’acord amb el propòsit de promoure el màxim respecte als drets reconeguts a les persones afiliades i a les seves persones treballadores, així com totes aquelles inquietuds que puguin manifestar respecte del compliment de la normativa tant interna com externa.

Als canals establerts, d’acord amb el que estableix l’article 10 de la Llei 2/2023, s’hi suma ara el canal intern d’informació, el denominat canal de denúncies. Aquest canal té unes característiques especials definides en la norma que requereixen un reglament propi que reculli els procediments del seu funcionament i que garanteixi la protecció de les persones informants.

Títol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

L’objectiu principal d’aquest reglament és definir el procediment de gestió i utilització del canal de denúncies, establir els seus requisits d’ús assequible, les garanties de confidencialitat així com les pràctiques correctes de seguiment, recerca i protecció de la persona informant.

Article 2. Marc normatiu aplicable

Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de la lluita contra la corrupció.

Llei orgànica 5/2010, de 22 de juny, per la qual es modifica la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal.

Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la unió.

Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades.

Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Codi de comportament ètic i mesures de verificació a CCOO de Catalunya de CCOO de Catalunya, els Estatuts de la CONC i la normativa interna de desenvolupament que correspongui.

Aquest reglament s’ha d’adaptar als canvis normatius externs i interns que es produeixin, i, en particular, a la futura llei per a la protecció de les persones alertadores en el moment de la seva incorporació al marc jurídic de Catalunya.

Article 3. Àmbit material d’aplicació

Aquest reglament és d’aplicació en aquelles matèries previstes en l’article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de la lluita contra la corrupció, i, específicament: 

  • Accions o omissions que puguin ser constitutives d’infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, s’entenen compreses totes aquelles infraccions penals o administratives greus o molt greus que impliquin menyscapte econòmic per a la Hisenda Pública i per a la Seguretat Social.
  • La protecció prevista en la llei esmentada per a les persones treballadores que informin sobre infraccions del dret laboral en matèria de seguretat i salut a la feina s’entén sens perjudici de l’establerta en la seva normativa específica.

Article 4. Àmbit d’aplicació objectiu

Les comunicacions s’han de referir a accions o omissions que es produeixin en l’àmbit de les activitats de la CS de la CONC i les seves entitats vinculades.

Article 5. Àmbit personal d’aplicació 

Poden fer les comunicacions pel canal de denúncies totes les persones esmentades en l’article 3 de la Llei 2/2023, i específicament:

  • a) Les persones amb la condició de treballadores per compte de la CS de la CONC o les seves fundacions i associacions (fins i tot en cas que la relació laboral hagi finalitzat), de voluntàries, de becàries o de treballadores en períodes de formació amb independència que percebin una remuneració o no, així com aquelles la relació laboral de les quals encara no hagi començat, en els casos en què la informació sobre infraccions hagi estat obtinguda durant el procés de selecció o de negociació precontractual.
  • b) Les persones afiliades i totes aquelles que exerceixen funcions de representació legal dels treballadors i treballadores en nom de CCOO.
  • c) Qualsevol persona que treballi per a contractistes, subcontractistes i proveïdors, o sota la supervisió i la direcció d’aquests.
  • d) Qualsevol persona usuària dels serveis que presti el sindicat o les seves entitats vinculades.
  • e) Les mesures de protecció de la persona informant legalment també s’apliquen de manera específica, si escau, a la representació legal de les persones treballadores en l’exercici de les seves funcions d’assessorament i suport a la persona informant.

Article 6.  Integració dels canals interns existents

La CS de la CONC i les seves entitats vinculades disposen, a més del canal intern d’informació, d’altres canals habilitats, que són els següents:

  1. La Sindicatura de l’Afiliació ([email protected]) ofereix un formulari web com a canal obert a la tutela dels drets de les persones afiliades a CCOO de Catalunya, reconeguts en l’article 8 dels Estatuts, així com la dinamització en la mediació, la correcció i la millora de la qualitat dels serveis sindicals i professionals, quan correspongui. A més, a aquest efecte, també hi ha bústies físiques distribuïdes per la xarxa de locals de tot el territori.
  2. Els Estatuts de la CONC recullen els procediments d’intervenció dins de l’estructura sindical i els seus òrgans de direcció corresponents, que poden ser canalitzats mitjançant el correu electrònic (organització@ccoo.cat) per atendre la comunicació de possibles incompliments dels Estatuts i del Codi ètic.

    Aquests òrgans tenen la potestat d’activar, si escau, els corresponents procediments d’instrucció d’expedients disciplinaris informatius i, també, d’exercir la potestat sancionadora. En aquest sentit, el sistema compta amb la Comissió de Garanties com a òrgan d’últim recurs davant les sancions i resolucions acordades per aquests òrgans de direcció en l’exercici de les seves funcions.
  3. La persona delegada de protecció de dades ([email protected]), amb una bústia oberta per atendre les sol·licituds, les reclamacions i les denúncies en matèria de protecció de dades, d’acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/56/CE (Reglament general de protecció de dades).
  4. El Comitè de Compliment Normatiu de la CONC ([email protected]), que pot canalitzar aquelles comunicacions d’irregularitats que afectin l’incompliment tant de la normativa interna com de l’externa aplicable a l’organització i tenint capacitat de proposar, si escau, als òrgans de direcció l’obertura d’un expedient disciplinari. 
  5.  Les vies pròpies del marc de relacions laborals ([email protected]), subjectes a la normativa laboral aplicable.

El canal de denúncies és compatible amb els canals habilitats esmentats anteriorment. A aquest efecte, per poder seleccionar el més adient, es pot consultar l’enllaç següent: https://www.ccoo.cat/transparencia/.

La gestió de tots els canals existents s’ha de fer de manera integrada a fi que les informacions que es rebin siguin tractades d’acord amb la seva naturalesa i els seus requisits normatius, independentment del canal d’entrada que hagi estat utilitzat. Una vegada rebudes, s’han de derivar internament mitjançant els deguts mecanismes de coordinació entre els diferents òrgans gestors.

Títol II. Requisits i forma de les comunicacions

Article 7. Contingut de les comunicacions

Les comunicacions han d’especificar: 

  • La identificació de la persona informant en cas que no s’opti per la presentació de manera  anònima a través de la via habilitada a aquest efecte al formulari web.
  • La identificació clara i concreta de les circumstàncies i dels fets objecte de l’acció o l’omissió imputable a la CS de la CONC i les seves entitats vinculades. És obligatori descriure detalladament la conducta contrària al dret o a la normativa interna.
  • La documentació que acrediti el fet objecte de la comunicació o, si no n’hi ha, indicis objectius d’aquest.
  • La identificació de les persones responsables de la irregularitat o de la infracció, si es coneixen.

De manera voluntària, la persona informadora pot aportar les seves dades (telèfon i adreça física i/o electrònica). En el supòsit que la persona informadora no indiqui aquestes dades personals no pot exigir el fet de poder fer al·legacions i rebre notificacions del procés obert per la impossibilitat material d’establir cap tipus de comunicació.

Article 8. Comunicació a través de canal externs d’informació. 

D’acord amb la llei, 

Tota persona física pot informar davant de l’autoritat independent de protecció de la persona informant (AAI) o davant de les autoritats o òrgans autonòmics corresponents de la comissió de qualssevol accions o omissions incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta llei, ja sigui directament o amb la comunicació prèvia a través del canal intern corresponent.

L’Oficina Antifrau de Catalunya té plenes competències per a la protecció de les persones alertadores, derivades de la Directiva (UE) 2019/1937, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la unió, i que es va concretar el passat 20 de febrer amb la transposició de la norma europea a l’ordenament espanyol amb la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Contacte:

[email protected]
https://www.antifrau.cat
93 554 74 92
675 783 031
C/ Ribes 3
08013 Barcelona

Article 9. Principis generals

La presentació i la gestió de les comunicacions han de respectar els principis generals següents:

  1. Cal protegir els drets de les persones informadores previstes en l’article 5 d’aquest reglament, sense que se’n puguin derivar conseqüències lesives per a la seva esfera personal o professional.
  2. S’admeten les comunicacions que continguin una descripció suficient que permeti identificar la conducta i que resulti versemblant. S’ha d’efectuar una ponderació prèvia, fonamentada degudament, entre el fet denunciat i la seva intensitat ofensiva respecte d’un determinat bé jurídic, i d’acord amb el principi de proporcionalitat.
  3. No s’admeten les comunicacions que resultin mancades de fonament o siguin notòriament falses, amb l’exempció, en tot cas, de l’obligació de comprovar els fets. També n’estan exceptuades les que d’alguna altra manera incompleixin les condicions fixades en aquest reglament.
  4. Les persones informadores poden col·laborar, a petició de l’òrgan gestor del canal de denúncies, en la comprovació dels fets, si voluntàriament així ho decideixen.
  5. Es garanteix la confidencialitat en la gestió del canal de denúncies. La garantia de confidencialitat no impedeix la cessió de dades que requereixin els jutjats i els tribunals, en l’exercici de la seva funció jurisdiccional, o la Fiscalia en l’exercici de les facultats d’investigació.

Article 10. Drets i obligacions de la persona que presenta la comunicació

La persona que presenta la comunicació té els drets i les obligacions que s’esmenten a continuació:

  1. Drets
    • a) A un canal segur de comunicació que garanteixi l’anonimat i la confidencialitat de les comunicacions, especialment quan la comunicació es faci explicitant de qualsevol manera la identitat de qui la formula.
    • b) A la protecció eficaç de la seva intimitat, privacitat i anonimat, sense que es pugui revelar en cap moment, de manera directa o indirecta, la seva identitat. Aquest dret també s’estén als possibles testimonis que intervinguin en la comprovació dels fets comunicats.
    • c) A la protecció eficaç de la seva integritat laboral, sense que puguin patir represàlies, discriminació ni qualsevol altra conseqüència professional que impliqui assetjament o qualsevol efecte negatiu per raó de la comunicació formulada.
    • d) A la comprovació dels fets comunicats, sempre que respongui als requeriments que preveu aquest reglament pel que fa a l’admissió de les comunicacions.
  1. Obligacions
    • a) De descriure de la manera més detallada possible la conducta que comunica i de proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació que comunica o indicis objectius conforme és possible obtenir-ne proves, sense que es puguin endegar actuacions fonamentades tan sols en opinions o suposicions.
    • b) De tenir una creença raonable sobre la certesa de la informació que comunica i de no formular comunicacions de mala fe o abús de dret. En cas contrari, la persona que comuniqui fets que vulnerin aquests principis pot incórrer en les responsabilitats legals o disciplinàries que corresponguin.

Article 11. Drets i obligacions de la persona a la qual s’atribueix la conducta comunicada

La persona a la qual s’atribueix la conducta comunicada té els drets i les obligacions que s’esmenten a continuació:

  1. Drets
    • a) A la màxima reserva en les tasques de comprovació dels fets i, en general, en tota la gestió del canal de denúncies.
    • b) A ser informada immediatament de la comunicació presentada, llevat que, de manera motivada i d’acord amb el principi de proporcionalitat, calgui mantenir el secret en benefici de la comprovació dels fets.
    • c) Que no es formuli cap recomanació ni s’emetin conclusions que, de manera directa o indirecta, continguin referències nominals mentre no hagi tingut l’oportunitat real de conèixer els fets comunicats i de deixar constància del seu parer, així com d’aportar les proves que consideri oportunes.
    • d) Que no s’informi ningú ni es cedeixin les dades mentre la comprovació dels fets no faci palesa la versemblança o la seguretat de la realització de la conducta comunicada. La comunicació de dades a l’autoritat judicial o disciplinària competent no exigeix la comunicació prèvia a la persona eventualment responsable.e) En el supòsit que la conducta comunicada pugui implicar una possible vulneració de dret que pugui generar responsabilitats legals a la persona a la qual se li atribueix la conducta comunicada, especialment en cas de poder constituir il·lícits penals, té dret a ser assistida per un lletrat o lletrada en exercici en qualsevol fase de la investigació en què hagi de participar.
  2. Obligacions
    • Les persones eventualment responsables de la conducta comunicada estan obligades a col·laborar a l’hora de comprovar els fets aportant la informació i la documentació de què disposin i que requereixi l’òrgan gestor del canal de denúncies.

Article 12. Contingut de les comunicacions

Les comunicacions s’han de fer preferentment de manera telemàtica mitjançant un formulari web i s’ha d’assignar una resposta a la persona informant, amb un número de referència d’aquesta, en concepte d’acusament de recepció, i perquè pugui sol·licitar informació en aquest sentit.

També s’admeten les comunicacions per altres canals habilitats o de manera presencial, supòsits en què és necessària la identificació personal. En aquest cas, s’ha de vetllar especialment per la garantia dels drets reconeguts en l’article 7 d’aquest reglament. L’àmbit de la CS de la CONC i les seves entitats vinculades que rebin la comunicació per aquesta via han de traslladar-la a l’òrgan de gestió del canal de denúncies de manera immediata. 

L’òrgan que gestioni el canal de denúncies ha d’emetre i adreçar a la persona que formula la comunicació un acusament de recepció en el termini dels 7 dies naturals següents a la recepció, llevat que això pugui posar en perill la confidencialitat de la comunicació.

Article 13. Forma de presentació

Les comunicacions s’han de fer preferentment de manera telemàtica mitjançant un formulari web i s’ha d’assignar una resposta a la persona informant, amb un número de referència d’aquesta, en concepte d’acusament de recepció, i perquè pugui sol·licitar informació en aquest sentit.

També s’admeten les comunicacions per altres canals habilitats o de manera presencial, supòsits en què és necessària la identificació personal. En aquest cas, s’ha de vetllar especialment per la garantia dels drets reconeguts en l’article 7 d’aquest reglament. L’àmbit de la CS de la CONC i les seves entitats vinculades que rebin la comunicació per aquesta via han de traslladar-la a l’òrgan de gestió del canal de denúncies de manera immediata. 

L’òrgan que gestioni el canal de denúncies ha d’emetre i adreçar a la persona que formula la comunicació un acusament de recepció en el termini dels 7 dies naturals següents a la recepció, llevat que això pugui posar en perill la confidencialitat de la comunicació.

Article 14. Admissió de les comunicacions

S’admeten les comunicacions que continguin una descripció suficient que permeti identificar la conducta i que resulti versemblant. Una vegada rebuda la comunicació, l’òrgan que gestioni el canal de denúncies n’ha de fer una ponderació fonamentada degudament, tenint en compte el fet denunciat i la seva intensitat ofensiva respecte d’un determinat bé jurídic, i d’acord amb el principi de proporcionalitat.

No s’admeten les comunicacions que resultin mancades de fonament o siguin notòriament falses, amb l’exempció, en tot cas, de l’obligació de comprovar els fets. També n’estan exceptuades les que incompleixin les condicions fixades en aquest reglament.

Tampoc s’admeten les comunicacions el contingut de les quals ja estigui denunciat en via administrativa o demandat en via judicial.

L’admissió o la inadmissió de la comunicació s’ha de produir en un termini no superior a 7 dies naturals des de la recepció d’aquesta.

Títol III. Responsabilitats en la gestió del sistema i efectes de les comunicacions

Article 15. Responsabilitats de gestió del sistema intern d’informació

Segons la política del sistema d’informació de la CONC, aprovada per la CECONC, i d’acord amb l’article 8 de la Llei 2/2023, el Comitè de Compliment Normatiu de la CONC és l’òrgan col·legiat responsable del sistema intern d’informació i ha de nomenar la persona responsable de la gestió del sistema d’informació i la resta de membres de l’òrgan gestor del canal de denúncies.

La persona responsable de la gestió del sistema intern d’informació ha d’actuar dins del marc de les directrius establertes pel Comitè de Compliment (responsable col·legiat del sistema) i coordinar amb l’òrgan gestor els processos de tramitació de les comunicacions rebudes a través del canal de denúncies, amb les funcions següents:

  1. Fer, per si mateix o a través del personal corresponent, les tasques de comprovació que siguin procedents.
  2. Garantir la correcta gestió de les comunicacions d’acord amb la normativa aplicable.
  3. Assumir la gestió operativa dels tractaments de dades de caràcter personal implicats en el procés.
  4. Vetllar perquè les persones esmentades en l’article 4 d’aquest reglament puguin informar de les eventuals conductes contràries al dret i a la normativa interna de manera confidencial i sense que puguin derivar-se’n perjudicis per a qui formula la comunicació de bona fe.
  5. Procurar la deguda protecció a tot el personal en el procés de comprovació dels fets.
  6. Formular recomanacions i proposar millores en la gestió ètica i l’aplicació d’aquest reglament.
  7. Elaborar una memòria anual i elevar-la al corresponent òrgan de direcció de la CONC. 
  8. Realitzar la resta de funcions que li siguin atribuïdes pels òrgans corresponents.

Les funcions de la persona responsable de la gestió del sistema intern d’informació s’entenen sens perjudici de les que corresponguin a la resta d’òrgans de garantia, tutela i control.

En l’exercici de les funcions relatives al canal de denúncies, l’òrgan gestor i totes aquelles persones que puguin actuar per delegació del Comitè de Compliment com a responsable del sistema han d’actuar amb independència funcional, sense que puguin estar sotmeses a ordres jeràrquiques que en condicionin l’actuació, especialment pel que fa al manteniment de la confidencialitat de les dades personals que tractin. 

El desenvolupament d’aquesta actuació no és causa que justifiqui el cessament, sempre que compleixi les previsions d’aquest reglament i no vulneri de qualsevol manera la normativa d’aplicació.

Totes les persones que desenvolupin funcions vinculades a la gestió del canal de denúncies estan subjectes al compliment del deure de secret, que s’ha de mantenir un cop hagin cessat en aquestes funcions. La vulneració del deure de secret és constitutiva d’infracció disciplinària.

Article 16. Efectes de les comunicacions rebudes

El suport tècnic i administratiu de recepció i tramitació interna de les comunicacions rebudes s’ha de dur a terme amb els mitjans i el personal del SISCOM.

La decisió d’admissió de les comunicacions correspon a l’òrgan gestor del canal.

Article 17. Comprovació dels fets

Una vegada admesa i valorada la comunicació, inicialment, l’òrgan gestor del canal de denúncies pot acordar que s’arxivin les comprovacions quan resulti acreditada la manca de vulneració de l’ordenament jurídic o de la normativa interna.

En cas que la denúncia rebuda resulti versemblant i compleixi els requisits d’aquest reglament, aquest òrgan gestor ha de proposar al Comitè de Compliment Normatiu l’obertura d’un expedient. A continuació, el Comitè de Compliment Normatiu ha de proposar a la Comissió Executiva de la CONC la designació d’una comissió investigadora, composta per les persones de l’estructura sindical o professional que consideri oportunes, atenent la seva idoneïtat.

En tots els casos, la descripció dels fets s’ha de contrastar amb l’opinió de la persona o estructura a la qual s’atribueixin.

La comprovació s’ha de fer d’acord amb els principis de congruència, necessitat, proporcionalitat, celeritat, eficàcia i economia procedimental, respectant en tot cas el principi de màxima reserva.

Totes les persones que formen part de la CS de la CONC, i les seves entitats vinculades, ja sigui amb vincle sindical o laboral, estan obligades a prestar la seva col·laboració en les tasques de comprovació i a facilitar l’accés a la informació i a la documentació que sol·liciti la Comissió Investigadora.

Article 18. Durada de les tasques d’investigació

Les tasques d’investigació s’han de fer en un termini no superior a 3 mesos, com a norma general, que es pot ampliar a 3 mesos més en casos d’excepcional complexitat. S’exceptuen d’aquests terminis aquelles comunicacions que informin sobre vulneració de normativa de caràcter penal o laboral, adequant-se el termini a la normativa d’aplicació quant a la prescripció.

Article 19. Resultats de les tasques d’investigació

Si escau, també pot proposar a l’òrgan competent la incoació d’expedients informatius i/o sancionadors interns per restaurar la legalitat i la normativa interna alterada, i adoptar mesures sancionadores o disciplinàries.

Article 20. Resolució de l’expedient

Una vegada finalitzada la instrucció s’ha d’emetre un acord que estimi o desestimi la comunicació, sempre motivant la decisió adoptada. Aquest acord s’ha de comunicar a la persona informant en el termini determinat legalment i, com a mínim, ha de contenir el següent:

  • Referència del número de comunicació, de la persona informant, de les persones a les quals s’atribueix una irregularitat o infracció legal, així com de la persona instructora de la comprovació.
  • Anàlisi de la informació i de la documentació aportada per la comunicació, tant la recaptada per la persona instructora com la lliurada per la persona informant, així com per la persona a qui s’atribueix una irregularitat o infracció legal.
  • Valoració de les al·legacions efectuades en el tràmit d’audiència.
  • Resum dels fets comunicats i del resultat de la instrucció de comprovació.
  • Decisió adoptada.
  • Mesures que cal adoptar o recomanacions.

Immediatament abans de la resolució de l’expedient, s’ha d’oferir, tant a la persona informant com a la persona o persones a qui s’atribueix una irregularitat o infracció legal, el tràmit d’audiència amb l’òrgan instructor de l’expedient.

La resolució de l’expedient pot consistir en l’arxiu de les actuacions, la proposta a la CECONC de mesures correctores o l’exercici de la potestat sancionadora o bé, d’acord amb l’article 9 de la Llei 2/2023, la remissió de la informació al Ministeri Fiscal quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius de delicte.

Article 21. Publicitat i accés a la informació 

En aplicació dels principis de transparència i amb la garantia de confidencialitat deguda, cal publicar al portal de transparència, amb relació a les conductes investigades, el número i la matèria d’aquestes, així com les mesures proposades per eliminar eventuals conductes contràries a l’ordenament jurídic i a la normativa interna. D’altra banda, s’ha de publicar el nombre de casos derivats a les autoritats administratives i judicials.

En la determinació de l’abast d’aquest dret, tenint en compte les cauteles de confidencialitat necessàries aplicables al cas, es pot limitar l’accés a la informació quan aquest accés suposi un perjudici per a la prevenció, la investigació i la sanció dels il·lícits penals o administratius i en la resta de supòsits que es preveuen en la normativa reguladora de la transparència i del dret d’accés a la informació.

Article 22. Confidencialitat i accés a la informació

La informació personal que pugui proporcionar la presentació d’una comunicació s’ha de fer servir únicament per tractar l’assumpte a què es refereixi. Aquestes dades no s’han de cedir ni comunicar a tercers i han de ser tractades exclusivament pel personal expressament encarregat de les tasques de comprovar i de formular la recomanació procedent, llevat que escaigui comunicar els fets a les persones responsables per raó d’una eventual responsabilitat disciplinària o penal.

Sens perjudici de la resta de regulacions recollides en aquest reglament, la persona que presenta la comunicació no adquireix la condició de persona interessada. Si consta la seva identitat, telèfon i adreça electrònica, pot tenir coneixement de l’estat de tramitació i del resultat de la investigació o comprovació només quan resultin afectats els seus drets individuals o col·lectius reconeguts per la legislació aplicable, sempre que ho sol·liciti expressament. Si no ha fet constar la seva identitat, telèfon o adreça electrònica, no pot tenir aquest coneixement. En tot cas, les persones informants poden tenir-ne coneixement mitjançant els mecanismes de publicitat previstos en l’article anterior.

Títol IV. Altres condicions d’ús

Article 23. Valor de les comunicacions

Les comunicacions no comporten en cap cas la formulació de qualsevol acció o reclamació a la qual tinguin dret les persones que les formulen.

Article 24. Dades de caràcter personal

Els tractaments de dades personals que derivin de la gestió del sistema intern d’informació i els processos de tramitació de les comunicacions rebudes s’han de regir pel que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016; la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractades per a fins de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d’infraccions penals i d’execució de sancions penals.

Article 25. Acceptació del contingut d’aquest reglament per la persona informant

La realització de les comunicacions implica necessàriament, per part de la persona informant, l’acceptació de l’aplicació d’aquest reglament.

Article 26. Altres regles d’ús

  1. CCOO de Catalunya no és responsable de l’ús incorrecte del canal de denúncies ni del contingut de les comunicacions rebudes.
  2. No s’admeten les comunicacions amb una finalitat diferent de la que preveu aquest reglament o que vulnerin de qualsevol manera els drets fonamentals a l’honor, la imatge i la intimitat personal i familiar de terceres persones o que siguin contràries a la dignitat de la persona.
  3. No s’admet qualsevol comunicació que vulneri la normativa reguladora dels drets de la persona o que infringeixi la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
  4. En cas de litigi entre la persona que fa la comunicació i terceres persones, CCOO de Catalunya està exempta de qualsevol reclamació, demanda o dany de qualsevol naturalesa relacionats amb el litigi.
  5. En qualsevol cas, l’òrgan gestor del canal de denúncies pot requerir qualsevol altra informació o documentació que pugui tenir la persona que presenta la comunicació. La negativa d’aquesta persona dona lloc a l’arxiu de l’expedient.
  6. No es retorna la documentació complementària presentada o que es pugui presentar amb la comunicació.

Disposició final

Aquest reglament entra en vigor a partir de l’endemà de ser aprovat per la Comissió Executiva de la CS de la CONC.

Barcelona, 6 de juny de 2023