La proposta del Document de Bases de la LEC que fa la Conselleria d’Educació no recull els compromisos del Pacte Nacional per a l’Educació per avançar cap un sistema educatiu que eviti la segregació de l’alumnat per origen socioeconòmic. El PNE és un compromís per 6 anys signat pel Govern de la Generalitat de Catalunya i exigim el seu compliment.

CCOO i UGT no podem admetre cap Llei que no tingui com a eixos bàsics:
– La cohesió social: la llei ha de recollir els principis de gratuïtat de l’educació obligatòria i de corresponsabilitat de tots els centres sostinguts amb fons públics. CCOO i UGT no acceptem la gestió privada de centres públics. L’escola pública és la base i la garantia d’un servei públic equitatiu i de qualitat.
– La qualitat de l’educació: El document de bases no aborda mesures ni recursos imprescindibles per la millora de la qualitat educativa. No diu res sobre l’augment de les dotacions econòmiques als centres, sobre la disminució de les ràtios, sobre l’assignació de més professorat per a l’acollida d’alumnat immigrant…

CCOO i UGT no podem admetre cap Llei que no integri:
– L’educació més enllà de l’ensenyament obligatori: El document actual no fa cap proposta concreta sobre el 0-3, la postobligatòria, els ensenyaments artístics, l’educació al llarg de la vida, l’educació extraescolar i en el lleure, el suport educatiu a les famílies, els projectes educatius de ciutat o de poble. Amb aquestes bases no es farà una veritable ‘llei de país’.
– El finançament: La inversió actual en educació es mou entorn al 2,5 del PIB. El PNE marcava el compromís d’arribar al 6% del PIB i el document de bases no recull aquesta fita econòmica bàsica perquè l’educació sigui veritablement una prioritat.

CCOO i UGT no admetem de cap manera que el Departament d’Educació culpabilitzi el professorat dels resultats del sistema educatiu:
– La responsabilitat ha de recaure en una planificació que no ha previst a temps ni l’increment, ni la mobilitat, ni la diversitat de la població. La responsabilitat recau també en una gestió escassa de recursos, en continus canvis curriculars i d’ordenació, en una estructura educativa segregadora, en un finançament insuficient, en falta de polítiques socials familiars que ajudin a la tasca educativa.

CCOO i UGT exigim negociar en representació dels treballadors i treballadores de l’educació tot allò que tingui a veure amb les condicions laborals del nostre col•lectiu i que no pot fixar una Llei exclusivament.

CCOO i UGT proposem:
– A totes les entitats que van signar el PNE redactar un manifest conjunt per exigir el seu compliment i la retirada de qualsevol proposta que no en respecti l’esperit i la lletra.
– A tots els sindicats representatius de l’ensenyament un calendari de mobilitzacions unitari els mesos de gener i febrer 2008.
– A tota la ciutadania reclamar les mesures educatives que Catalunya necessita mitjançant signatures i una manifestació conjunta al febrer.

CCOO i UGT no admetem una Llei d’Educació de Catalunya que fomenti el mercat educatiu.
CCOO i UGT volem una llei per a la formació de ciutadans i ciutadanes amb equitat i qualitat.

Oficina de premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 17 de desembre de 2007