CCOO reclama mesures contundents per protegir les persones treballadores i ciutadania vulnerable dels efectes de la crisi del coronavirus

Sindicats i patronals fan seguiment diari de l’impacte de la situació de crisi sanitària en l’àmbit de les empreses i els treballadors i les treballadores

CCOO, UGT, Unió de Pagesos, Foment i Pimec s’han reunit per videoconferència amb el vicepresident i conseller d’Economia de la Generalitat, el conseller de Treball i Afers Socials, la consellera d’Empresa i Coneixement, i la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

En la reunió s’ha fet el seguiment de l’estat de situació davant la crisi del coronavirus, on s’ha manifestat la preocupació sobre l’evolució de la pandèmia a Catalunya i la resta de l’Estat i sobre la salut de la ciutadania en general, i, en particular, dels col·lectius més vulnerables a les conseqüències del contagi del virus COVID-19.

Els agents socials i econòmics han manifestat també la preocupació per l’impacte en l’àmbit econòmic i laboral que ja està tenint la crisi i que afecta de manera molt important les empreses i les persones treballadores.

El Govern ha anunciat en la reunió les línies del decret de mesures urgents que aprovarà demà en el Consell de Govern i que van encaminades a definir un pla de xoc que injecti liquiditat a les empreses per evitar el trencament de la cadena de pagament, ajornant pagaments de tributs de la Generalitat que s’afegiran a les mesures preses la setmana passada en aquesta línia.

Es flexibilitzarà l’accés al fons de 1.000 milions d’euros de crèdit de l’ICF perquè, a més de les empreses que financin més de 100.000 €, es baixi el llindar mínim per donar-hi accés als autònoms i autònomes.

També destinarà una línia d’ajuts directes al autònoms i autònomes que hagin de tancar totalment la seva activitat com a conseqüència de la crisi sanitària.

Es reforçarà el marc de transparència administrativa per facilitar la tramitació administrativa amb caràcter telemàtic.

S’establirà la garantia del manteniment de la contractació pública de tots aquells serveis essencials aturats per les mesures de contenció, com les empreses que presten serveis a les escoles públiques, amb la qual cosa s’evitarà l’afectació als treballadors i treballadores i es mantindran les seves condicions laborals al 100 %.

Demandes de CCOO

CCOO valora positivament aquestes mesures que contribueixen a la liquiditat de les empreses, tant a la seva continuïtat com a la seva capacitat de tresoreria econòmica. A la vegada, el sindicat exigeix que tots els ajuts estiguin condicionats a mantenir l’ocupació i les condicions laborals i salarials dels treballadors i treballadores.

CCOO troba a faltar mesures directes de la Generalitat per donar cobertura a treballadors i treballadores que han vist afectada la seva relació laboral ordinària. El sindicat reclama garantir que no es produeixin acomiadaments per aquesta crisi, que té un caràcter temporal. CCOO no acceptarà mesures traumàtiques que comportin acomiadaments. Per això exigeix a l’autoritat laboral i a les patronals tot el rigor en la tramitació d’expedients de regulació per evitar les extincions de contractes.

El sindicat també demana que els ajuts davant les pèrdues dels treballadors i treballadores autònoms vagin més enllà del petit abast que proposa el Govern, ja que segons els càlculs del sindicat podrien afectar només 40.000 dels més de mig milió d’autònoms que hi ha a Catalunya.

CCOO reclama coordinació entre administracions publiques, Govern estatal, Generalitat, diputacions i federacions de municipis, per generalitzar les garanties de manteniment de la contractació pública i evitar, així, l’afectació de milers de treballadors i treballadores a tots els àmbits de l’Sdministració catalana, que presten tot tipus de serveis.

CCOO ha reclamat també el reforç dels equips de protecció individual per als professionals de la sanitat, de seguretat i els treballadors i treballadores més exposats al públic, coordinant amb l’Estat la distribució d’aquest material i prioritzant-ne l’assignació a col·lectius de primera necessitat.

El sindicat ha demanat també ajuts directes de la Generalitat a tots els treballadors i treballadores que estan deixant de treballar per la cura dels fills i filles i de persones dependents al seu càrrec, perquè puguin complementar els seus ingressos, deixats de percebre. Cal un esforç per fer arribar els ajuts de manera àgil a les persones socialment més vulnerables donant les eines als serveis socials i als departaments competents, per fer realitat la renda garantida, les prestacions assistencials i els ajuts per a infants i joves en situació de vulnerabilitat.

Corresponsabilitat i cooperació

Ha estat una reunió on les posicions dispars de les organitzacions participants no ha impedit mantenir un compromís de corresponsabilitat, cooperació i subsidiarietat amb tot el rigor tècnic dels experts sanitaris i epidemiològics i tot el rigor jurídic de cada moment.

Els participants en la reunió s’han compromès a mantenir les trobades, i han quedat per concertar demà una nova reunió i fer un seguiment conjunt de l’evolució de la crisi.

CCOO vol aprofitar per fer un reconeixement a totes les persones treballadores que fan possible amb el seu esforç, el funcionament bàsic del país i en especial als servidors i servidores públics i al personal sanitari per l’ingent tasca que fan cada dia per lluitar contra la pandèmia.

El sindicat vol manifestar el seu condol per totes les persones que han perdut la vida per culpa de la malaltia i traslladar el caliu de la nostra organització a familiars i amics dels desapareguts i desaparegudes.

CCOO fa també una crida a la ciutadania perquè segueixi escrupolosament les indicacions de les autoritats en cada moment i cooperem de manera solidària entre nosaltres per sortir al més aviat possible de la crisi.

El sindicat ha posat tot el seu actiu a disposició de l’atenció dels treballadors i treballadores de manera telemàtica i telefònica principalment i als seus locals a tot Catalunya per a consultes presencials de causa de força major.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 de març de 2020