CCOO considera que les propostes de la CEOE al Govern espanyol persegueixen reduir costos laborals mitjançant la precarietat i la pèrdua de drets

Davant les propostes de la patronal al Govern respecte contractació, salaris i negociació col·lectiva, algunes de les quals CCCO de Catalunya considera un insult cap a les persones treballadores

El conjunt de mesures proposades per CEOE al Govern manifesten l’absoluta manca de respecte envers els treballadors per part de la patronal espanyola. Es considera els treballadors i les treballadores com a instruments a disposició de les empreses.

Proposar que, de forma unilateral, l’empresa pugui imposar la conversió de contractes a temps complet en contractes a temps parcial, amb l’excusa de que podran evitar-se acomiadaments objectius, suposa una vulneració dels drets més bàsics dels treballadors. La darrera reforma laboral va flexibilitzar de forma important els procediments dels ERO de reducció de jornada perquè, sobre el paper, poguessin evitar extincions contractuals. Tot i que la darrera reforma -publicada el dissabte dia 3 d’agost mitjançant un Reial Decret-Llei- va un pas més enllà en la desregularització dels mecanismes per a aprovar un ERO, encara queden algunes garanties jurídiques per als treballadors afectats per un ERO de caràcter col·lectiu, com ara la necessitat de que l’empresa provi, en part, l’existència de causes que el justifiquin, el període de consultes amb la representació dels treballadors, tot i que limitada temporalment i formalment, etc. Aquestes garanties no existeixen en el cas d’acomiadaments objectius de caràcter individual. Aquesta opció podria fer optar moltes empreses per la reducció forçosa de la jornada de treball de caràcter individual enlloc de la reducció col·lectiva de jornada per a evitar els controls administratius i de la representació legal dels treballadors.

Demanar que s’ampliï del 15% al 30% el marge d’hores complementàries sobre la jornada pactada que pot exigir-se realitzar als treballadors a temps parcial suposaria que les empreses disposarien, a voluntat i discrecionalment, dels treballadors en un sistema de semi-esclavitud que vulneraria els drets fonamentals de les persones. CCOO vam ser molt crítics amb la determinació de les hores complementàries al temps parcial perquè enteníem que trencava la lògica de la parcialitat per a encobrir jornades de treball superiors i deixar en mans de l’empresa la distribució de les hores de treball.

La patronal espanyola també reclama “més atenció” a la contractació temporal que al seu parer va ser excessivament limitada per la reforma laboral i demanen que pugui contractar-se temporalment per un màxim de 24 mesos. Un dels suposats objectius del PP amb la reforma del mercat de treball era reduir la segmentació del mercat de treball limitant la temporalitat abusiva. La realitat va ser que va crear-se un fals contracte indefinit, el d’emprenedors, amb un període de prova d’un any, que al nostre entendre vulnera la Constitució i raó per la qual van interposar un recurs d’inconstitucionalitat. És inacceptable que amb les actuals xifres de temporalitat (el 94% dels contractes registrats el mes de juliol a Catalunya han estat temporals) es reclami major flexibilitat per a la temporalitat.

De nou, la CEOE confon flexibilitat interna amb disponibilitat il·limitada de la força de treball amb la màxima desregularització de les condicions de treball i el major poder unilateral de l’empresa sense que el dret del treball pugui intervenir per a reduir les desigualtats en les relacions laborals. Totes les mesures proposades sobre no límit a la concatenació de contractes temporals, distribució irregular de la jornada, borses d’hores o dies per a alterar el calendari laboral de forma unilateral, mobilitat funcional… van en aquest sentit. S’advoca per una major precarietat laboral com a factor per a una major productivitat.

Pel que fa a les propostes sobre salaris, cal recordar que l’any 2011, CEOE, CCOO i UGT vam signar un acord, que la reforma va impedir que s’apliqués, pel qual determinàvem un sistema retributiu que tenia en compte la marxa econòmica de les empreses, preveient que els beneficis empresarials poguessin repercutir-se en millores salarials i que els moments de menor facturació hi haguessin mecanismes de contenció salarial. La reforma laboral ha facilitat el despenjament salarial i les inaplicacions d’increments salarials pactats però, en cap cas, hi ha un compromís formal de millores salarials vinculades a resultats econòmics positius.

Les propostes respecte negociació col·lectiva, concretament la desaparició de l’ultraactivitat dels convenis col·lectius, són clarament oportunistes i només persegueixen la reducció de costos laborals com a factor de competitivitat empresarial, un model productiu que ens ha dut a la crisi actual, enlloc d’apostar per una competitivitat basada en la qualitat, en la recerca i la tecnologia i el valor afegit de la producció.

CCOO de Catalunya considerem del tot inacceptables les propostes de la CEOE i un insult a les persones treballadores, a qui es pretén arrabassar tots els drets individuals i col·lectius per a posar-les a disposició de la voluntat de l’empresa. Les mesures proposades només preveuen la desregularització, la precarietat i les rebaixes de costos laborals com a factors de competitivitat empresarial.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 9 d’agost de 2013