Es dispara l’increment del preu del transport públic durant el 2010

Després d’un més des de l’augment de l’IVA, podem veure ja sobre dades fiables la repercussió real en l’increment del cost per als usuaris de la mobilitat pública.

Les dades disponibles en relació als preus del transport públic indiquen que els increments més acusats es concentren en aquells títols que són els més utilitzats, és a dir, la targeta T-10, la T-Mes i la T-50/30. Aquest augment és especialment significatiu des de l’any 2005 fins a l’actualitat. L’increment tarifari més alt correspon a la T-10, un 3,25% més el juliol de 2010, seguit de la T-Mes, amb un 2,92% i la T- 50/30, amb un 2,86%.

Tot seguit s’analitzen els canvis més destacables de 4 dels títols que més fan servir els usuaris i usuàries del transport públic:
T- 10: durant el primer semestre del 2010 el títol de transport més validat per les persones usuàries del transport públic va experimentar un increment de l’1,95% (0,15€ més) respecte de l’any anterior, augment que ha arribat al 3,25% (0,25€ més) amb la repercussió de l’increment de l’IVA. En un context de crisi, crida l’atenció que ambdós augments siguin superiors a la pujada de l’IPC (1,1%) i l’increment salarial pactat a la negociació col•lectiva (1,62%).
T- 50/30: el segon títol de transport en importància ha augmentat un 1,90% (0,60€ més) durant la primera meitat de l’any 2010, increment que assoleix el 2,86% (0,90€ més) quan s’incorpora l’augment de l’IVA a partir de l’1 de juliol.
T- Mes: aquest títol s’ha encarit un 1,98% (0,95€ més) durant la primera meitat de l’any 2010, increment que assoleix el 2,92% (1,40€ més) amb la repercussió de l’augment de l’IVA des de l’1 de juliol.
Bitllet senzill: tot i no ser el títol més utilitzat sí que ha estat el que més s’ha encarit en relació a la tarifa del 2009, concretament un 3,70% (0,05€ més). La repercussió de l’augment de l’IVA no ha afectat el preu de les zones 1 i 2 però sí a la resta.

En un context de crisi econòmica són especialment significatius els augments continuats dels costos de repercussió directa als ciutadans usuaris del transport públic, mentre es rebaixen els salaris als treballadors públics, s’aprova un reforma laboral que precaritza encara més les condicions de treball i creix l’atur de manera important a l’àrea metropolitana de Barcelona.

CCOO del Barcelonès reclama la necessitat urgent d’una Llei de finançament del transport públic que eviti carregar any darrere any per damunt de l’IPC els majors costos sobre els usuaris.

Reclamem igualment un nou sistema de títols de transport que fidelitzin els usuaris i en facilitin l’ús als treballadors i treballadores, estudiants, aturats i pensionistes i persones amb discapacitat.

Reclamem una vegada més la targeta per a les persones en atur i en recerca d’ocupació (targeta rosa), ara més necessària que mai. També, reclamem nous títols com la targeta laboral per a persones que realitzen un itinerari per accedir al seu lloc de treball, la targeta estudiant, vinculada a la matriculació i la targeta escolar, fins als setze anys, per incorporar els joves a l’ús habitual del transport públic .

Informe evolució preu transport públic 2010

Oficina de premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 30 de juliol de 2010