CCOO alerta de la necessitat que els projectes de la connexió del trambaix i trambesós que finalment es posin a debat contemplin els trets bàsics que han sortit del procés de participació que va endegar el propi ajuntament

El debat ciutadà sobre la reordenació de l’espai públic de la Diagonal, iniciat en el seu dia amb una mesura de Govern de l’Ajuntament de Barcelona que decidia la connexió de les xarxes de tramvia, sembla que està en fase d’acceleració.

Recentment CCOO ha presentat les seves propostes en relació amb la connexió del “Trambaix” i el “Trambesós” per la Diagonal entre Francesc Macià i Glòries. I ahir mateix va aparèixer a la premsa de Barcelona una filtració sobre un dels possibles projectes que l’oficina “ad hoc” que ha constituït l’Ajuntament podria estar definint.

CCOO del Barcelonès es remet a les seves propostes que consideren bàsicament que la connexió de les dues xarxes de tramvia obliguen a definir urbanísticament el tram afectat de la Diagonal, convertint aquesta via en un espai ciutadà amb diversitat d’usos. CCOO proposa, de manera molt propera a la major part del teixit ciutadà, que la Diagonal s’ha de convertir en un bulevard, amb prioritats definides: el transport públic i la seva eficiència, la pacificació del trànsit, els vianants i l’espai ciutadà, i el transport no motoritzat i la mobilitat sostenible. La proposta filtrada a la premsa no compleix cap d’aquestes demandes.

El que suggereix la filtració periodística no assegura la velocitat comercial del Transport Públic a la Diagonal, que és un dels objectius clau per assegurar la utilitat pel món del treball de la connexió. No és possible la convivència de bus i tramvia en un mateix espai, i existeixen seriosos dubtes de la gestió de les parades dels dos sistemes i la seva intermodalitat.

És un projecte pensat en clau només de mobilitat. No contempla la generació d’un espai cívic ciutadà per als vianants útil, còmode i accessible. Tot són problemes i barreres per creuar els 50 metres de la Diagonal, i per accedir als espais centrals arbrats. D’altra banda les voreres dels laterals no augmenten pràcticament la seva amplada, amb la qual cosa la potenciació de les activitats comercials i l’espai per serveis no millorarà o haurà de competir amb l’espai per als vianants.

Per tot això, volem alertar de la necessitat que els projectes que finalment es posin a debat contemplin els trets bàsics que han sortit del procés de participació que va endegar el propi Ajuntament. CCOO ha presentat les seves propostes i prioritats i les impulsarem, les donarem a conèixer i les defensarem de la millor manera possible, amb l’anàlisi i l’argumentació.