La vaga de jornada completa es duu a terme a causa d’una sèrie de problemes que, des de fa temps, afecten tant la qualitat del servei com la seguretat de persones treballadores i usuaris. Des de l’inici del servei de tramvia a Barcelona en 2004, el nombre d’usuaris s’ha multiplicat per sis, però aquest augment no ha vingut acompanyat d’una ampliació proporcional en els recursos. Actualment, es continua operant amb el mateix nombre de tramvies i conductors, menys inspectors, i sense ajustos en els temps comercials, incloent-hi els temps en parada per l’accés dels passatgers.
A aquesta situació, s’hi afegeix la falta d’unitats disponibles a causa d’un deficient manteniment, la qual cosa repercuteix negativament en la prestació del servei i, cosa que és més important, en la seguretat de tothom. Malgrat els reiterats advertiments dels comitès d’empresa sobre la necessitat d’eines i recursos adequats, la direcció n’ha fet cas omís, la qual cosa ha provocat una sobrecàrrega de treball que està afectant greument la salut de les persones treballadores. Aquest augment de la càrrega laboral ha portat a nivells inacceptables d’estrès i a un increment significatiu de les baixes per ansietat.
Els usuaris del servei hauran notat el constant increment de l’aforament en els tramvies, que en moltes ocasions superen la capacitat legal dels vehicles, es compromet així la seguretat i el confort dels passatgers. Aquesta situació ha resultat en un major nombre d’incidències i un servei cada vegada més deficient. A més, s’ha observat un dèficit de vigilants de seguretat, la qual cosa ha incrementat els altercats a la línia.
Per últim, i no menys important, ans al contrari, els treballadors i treballadores estem decebuts, per l’última comunicació publicada per l’empresa el dia 6 de novembre, en la qual intenten coaccionar els treballadors i treballadores per desconvocar la vaga del dia 9, utilitzant els morts i afectats per la desgràcia de la DANA de València, mentint descaradament a l’opinió pública i comunicant que suspenen els actes d’inauguració per aquests motius, cosa que no és certa, ja que hem estat junts fins al darrer dimarts intentant arribar a un acord per desconvocar-la. Lamentem aquest comportament per part de l’empresa.
Davant la contínua passivitat de la direcció per abordar aquests problemes, els comitès d’empresa s’ha vist obligats a prendre aquestes mesures de protesta. A més, aquesta gestió ineficaç ens genera seriosos dubtes sobre l’èxit de la futura unió de les línies de tramvia a la ciutat.
Lamentem profundament les molèsties que aquestes mesures poden causar a les usuaris i usuàries, i agraïm per endavant la seva comprensió en aquesta situació crítica per garantir la seguretat i la qualitat del servei de transport públic a la nostra ciutat.
