La direcció de Barcelona de Serveis Municipals (BSM), empresa pública responsable de la gestió de l’estacionament regulat a la ciutat, ha decidit implementar un nou sistema de sancions mitjançant un vehicle escàner que denunciarà telemàticament. Aquesta mesura posa en risc els drets de la ciutadania i la seguretat de les persones treballadores.
Segons s’ha comunicat, les infraccions per manca de comprovant en les zones blaves, verdes i de residents es denunciaran de manera telemàtica sense deixar cap notificació en el vehicle. Tot i que inicialment es va anunciar com una «prova», la realitat és que les multes seran efectives des del primer moment, eliminant la possibilitat que els usuaris puguin anul·lar la sanció al parquímetre per 9 €, com s’ha fet fins ara. Aquest canvi suposa una clara vulneració dels drets de la ciutadania, que no podrà saber si ha estat sancionada ni actuar en conseqüència.
Aquest nou sistema s’afegeix als nombrosos problemes que ja pateix el servei d’estacionament regulat, com la reducció dels parquímetres, les incidències tècniques constants i la manca d’un servei de qualitat. Ara, a aquests obstacles se suma la dificultat per poder demostrar el pagament correcte en cas de sancions errònies, especialment en situacions quotidianes com anar a buscar un tiquet a una certa distància. A més, el sistema tampoc discrimina vehicles que utilitzen la targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat, evidenciant la manca de sensibilitat per aquest col·lectiu, que haurà de recórrer la multa en situacions en què no s’ha comès cap infracció.
Aquesta decisió no només afecta la ciutadania, sinó també les persones treballadores de l’estacionament regulat, que es veuran encara més exposades a situacions de tensió amb usuaris i usuàries, habitualment ja amb sensació de frustració per les decisions unilaterals de l’ajuntament i la direcció de BSM. Aquesta problemàtica ja és coneguda per la plantilla, que sovint pateix l’enuig de la ciutadania per un servei deficient, agreujat per la gestió negligent de la direcció de BSM.
Paral·lelament, BSM també ha eliminat recentment l’opció d’obtenir el comprovant d’estacionament en les zones DUM (distribució d’última milla) mitjançant SMS, malgrat que la senyalització de la ciutat encara indica el contrari. Aquesta manca de claredat genera confusió i sancions injustes a usuaris i usuàries que, sense informació, poden rebre multes innecessàries.
Des de CCOO BSM denunciem aquesta deriva cap a un model més propi d’una empresa privada amb afany recaptador que d’un servei públic que hauria de vetllar per la ciutadania. La manca de transparència i la imposició d’un sistema arbitrari i injust posen en perill tant els drets de la ciutadania com la seguretat de la plantilla.
Exigim a l’Ajuntament de Barcelona i a la direcció de BSM que rectifiquin immediatament aquesta mesura i garanteixin un servei just, transparent i respectuós amb la ciutadania i les persones treballadores.