Més de 750 persones participen en una assemblea a Girona amb Unai Sordo, Javier Pacheco i Belén López

Els secretaris generals de CCOO han destacat la importància de la negociació col·lectiva, i han recordat la importància de tensionar els convenis col·lectius per tal d’aconseguir que treballadors i treballadores no perdin poder adquisitiu.

Més de 750 delegats i delegades de CCOO han participat en l’assemblea que ha omplert avui el Palau de Congressos de Girona, amb la presència dels secretaris generals confederal, de Catalunya i de les comarques gironines, Unai Sordo, Javier Pacheco i Belén López, i en la que, a banda de compartir experiències i vivències, han conegut la postura del sindicat davant els reptes de la crisi de preus, el trencament del diàleg social, o el creixement dels populismes.

La secretària general de CCOO a les comarques gironines, Belén López, ha començat recordant que mentre se celebrava l’assemblea els treballadors de l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa la plantilla està concentrada a les portes del centre per reclamar els seus drets. També ha posat l’accent en alguns dels problemes de les comarques gironines, com les pràctiques abusives del sector turístic. López, a més, ha recordat que el 2023 hi ha tres importants convenis en joc, comerç, construcció i metall, que afecten més de 100.000 persones a les comarques gironines. També ha reclamat un pacte nacional pel turisme, per crear un nou model i un nou espai de concertació que tingui en compte les necessitats dels treballadors. A més, ha insistit en les reivindicacions sociopolítiques del sindicat, i ha demanat que les administracions “s’esforcin més i escoltin més en el marc de la concertació social”, tot remarcant la importància dels sindicats de classe en la transformació de tots els sectors.

Al seu torn, Sordo ha destacat en la seva intervenció el caire sociopolític del sindicat, i ha posat com exemple la sortida a la crisi de la pandèmia, i a les solucions que s’hi van donar, que “per primera vegada van ser capaces a través de mesures de clara inspiració sindical de canviar com es feien les coses en aquest país. Si s’hagués fet com es feia fins ara, s’haguessin perdut tres milions de llocs de feina, i un nombre enorme d’empreses”. Ha dit a més que la reforma laboral “que va costar sang, suor, i llàgrimes” ha permès rebaixar la temporalitat i la precarietat, i fer front a la crisi d’una manera més justa i més eficaç. També ha recordat que la inflació que estem patint és conseqüència directa de “l’esquema trampós que ens vol fer creure que els preus creixen per una maledicció inevitable, mentre que les empreses estan tenint beneficis rècord obscens, mentre repercuteixen els preus en la cistella de la compra, i no volen pujar salaris. Ens condemnen al conflicte”. A més, ha dit, “sembla que alguns desitgin la recessió. Nosaltres, en canvi, defensem l’interès general, apostem per reduir les desigualtats i no abonar el terreny a la ultradreta, amb societats del ‘tots contra tots’, que es tornen reaccionàries i feixistes davant l’incertesa”. Sordo ha demanat un cop més que les persones que cobren l’SMI no perdin poder adquisitiu, i ha advertit de les dues trampes retòriques que suposen l’enfrontament artificial entre generacions, i les baixades d’impostos que comporten retallades socials.

En clau catalana, Javier Pacheco ha anunciat que demà es presentarà la proposta conjunta de CCOO i UGT cara al nou curs pressupostari a Catalunya, amb iniciatives concretes en tots aquells àmbits on les competències de la Generalitat operen. Pacheco ha recordat la necessitat d’impulsar l’Acord Interprofessional de Catalunya amb les patronals, i la proposta de fer complir la recomanació de la Carta Social Europea, de manera que el salari mínim de referència sigui un 60% del salari mitjà a Catalunya. I ha conclòs fent un recordatori que el Govern “articuli una majoria que faci uns pressupostos amb una mirada nítidament social, que miri a la classe treballadora”.

A banda dels secretaris generals, des de treballadors de grans companyies, com Hipra, fins a delegats que exerceixen en solitari en petites empreses, treballadors i treballadores de tota mena de sectors i de totes les edats, des de joves a pensionistes, han pujat a l’escenari de l’auditori del Palau de Congressos per explicar què ha suposat per ells pertànyer al primer sindicat del país, i com han pogut ajudar a altres persones a través de la seva tasca sindical. Des de delegades de l’Hospital Trueta que han explicat com durant la pandèmia van cedir les seves hores sindicals per dedicar-se a l’assistència de pacients, fins a representants en petits hotels de la Costa Brava que van relatar com es van implementar els ERTEs, passant per veterans de la lluita obrera actius al sindicat des de fa més de trenta anys. L’acte ha estat puntuat per diverses accions i actuacions, com la presentació de la campanya d’afiliació “La gent com tu millora el món” o les cançons d’Eyen, i és la primera gran assemblea que se celebra després de la gran manifestació que amb el lema “Salari o conflicte” va reunir més de 40.000 persones a Madrid.