L’Ateneu de Memòria Popular insta el Govern espanyol a pronunciar-se sobre la declaració de Via Laietana 43 com a espai de memòria

Les entitats memorialistes s’emparen en l’article 50 de la llei de Memòria Democràtica per demanar la incoació de l’expedient sobre la Prefectura de Policia

Les associacions entreguen a la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya la còpia de la documentació històrica i sobre tortures registrada davant del Ministeri de Presidència

L’Ateneu de Memòria Popular i les entitats memorialistes que en són membres –des de l’Associació Catalana d’Ex- Presos Polítics del Franquisme a l’Amical de Mauthausen i altres camps, passant per la Fundació Cipriano García de CCOO de Catalunya, Iridia o l’Observatori Europeu de Memòries– han registrat davant de la Secretaria d’Estat de Memoria Democràtica, que depèn del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Memòria Democràtica, una petició formal d’inici de procediment per a la declaració de lloc de memòria democràtica de l’edifici de la Prefectura de Policia de Via Laietana, 43 en base als articles 49 i següents de la Llei 20/2022, de 19 d’octubre, de Memòria Democràtica.

Una delegació de l’Ateneu de Memòria Popular i de les entitats que en formen part han entregat avui a la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya una còpia de la instància i tota la documentació entrada el dia abans per registre digital al Ministeri de la Presidència. La nova Llei de memòria democràtica estableix, en el seu article 50, que el procediment per declarar un lloc o espai de memòria es pot incoar d’ofici per part de la direcció general competent o bé a instància d’entitats que promoguin i difonguin la memòria democràtica.

En base a això, i per primera vegada des que la llei va entrar en vigor a finals del 2022, l’Ateneu de Memòria Popular i les entitats membres, de llarga i reconeguda trajectòria en el camp de la memòria democràtica, volen forçar l’Estat a pronunciar-se formalment, per la via legal i administrativa, sobre la històrica reivindicació que la Prefectura de Policia de Via Laietana, seu de nombroses tortures i vulneració dels drets humans durant la dictadura franquista, esdevingui un espai de memòria. Segons la llei, l’Estat té un termini de 30 dies per respondre administrativament sobre la tramitació o no de la incoació d’aquest expedient.

L’Ateneu de Memòria Popular ha adjuntat a la seva petició tota la documentació requerida  per la llei perquè l’expedient hagi de ser tramitat. Això inclou una còpia dels estatuts de l’associació que l’acrediten com a entitat memorialista; un informe d’identificació material i delimitació cartogràfica de l’edifici; un altre sobre els valors històrics, patrimonials i simbòlics de l’edifici, i un altre sobre els possibles usos de l’edifici com a lloc de memòria, tots ells facilitats a les entitats per l’Ajuntament de Barcelona.

Igualment, s’han aportat diversos estudis històrics sobre la repressió franquista i les tortures realitzades de manera sistemàtica i generalitzada a Via Laietana, 43 per part de la brigada polticosocial de la policia franquista, així com una còpia de la petició internacional, amb el suport de prop de 200 adhesions d’entitats d’arreu del món, que l’Ateneu de Memòria Popular va impulsar a finals del 2022 en suport de la seva reivindicació. El plec de documentació adjuntada inclou també la còpia de les diferents mocions en favor de la declaració de Via laietana, 43 com a espai de memòria aprovades per l’Ajuntament de Barcelona (el 2013 i el 2022), el Parlament de Catalunya (2013) i el Congrés de Diputats (2017), així com les instàncies recollides en l’informe del relator de Veritat, Justícia i Reparació i Garanties de No Repetició del Consell de Drets Humans de les Nacions Unides, Pablo de Greiff (2014).

En declaracions a la porta de la Delegació del Govern, la presidenta de l’Ateneu de Memòria Popular, Angelina Puig, ha ressaltat que “és la primera vegada a tot l’Estat espanyol, des que la nova llei de memòria està vigent, que unes entitats de memòria fem ús de la prerrogativa que ens atorga l’article 50 de la llei” però que, “atès que la petició que fem no és nova, sinó que és una demanda llargament anhelada i reivindicada per totes les entitats de memòria de Catalunya, esperem que el Govern espanyol, en coherència i aplicació de la llei, finalment l’atengui i resolgui favorablement”.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 12 de gener de 2023