Els èxits del diàleg social a Espanya tenen un fil conductor a Catalunya

A Catalunya, el diàleg social d’aquests primers mesos de l’any té dues fites que cal destacar: l’agenda pactada al Consell del Diàleg Social de Catalunya i la declaració sobre l’habitatge i l’agenda de concertació a la Taula del Diàleg Social de Barcelona.

La Comissió de Seguiment del Consell del Diàleg Social ha estat treballant els darrers mesos, des de poc després de la investidura i una vegada la nova Direcció General del Diàleg Social n’ha pres possessió, en un seguit de temes que conformen una agenda ambiciosa de concertació tripartida que ha de millorar la utilitat del marc de concertació a les polítiques públiques del país en el marc social i econòmic.

Pel que fa a l’agenda pactada per al 2025, cal destacar que la Comissió de Seguiment del Consell del Diàleg Social tractarà el traspàs de Rodalies i la necessària millora del servei, i en farà el seguiment. També abordarà els reptes del sector turístic i les polítiques públiques relacionades, la simplificació administrativa que acompanyi la competitivitat empresarial i la política lingüística, amb l’impuls del català en l’àmbit laboral.

Així mateix, s’ha acordat la creació de grups específics que promoguin el diàleg per impulsar:

  • La concertació territorial de les polítiques d’ocupació, que s’acompanyin del canvi de model del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC).
  • Un pla de xoc per a la formació i la qualificació professionals que doni resposta al canvi de model productiu i a la transició justa.
  • Les polítiques d’habitatge, que són una prioritat social i que, amb l’anunciada construcció de 50.000 habitatges protegits per a lloguer, suposen també un repte per al sector de la construcció des del vessant de l’ocupació i les condicions de treball dignes i segures.
  • Les polítiques socials relacionades amb la millora de la cobertura de la renda garantida de ciutadania, amb el traspàs de l’ingrés mínim vital, així com les condicions salarials de les treballadores i treballadors del sector social, peça clau per a uns serveis socials de qualitat per a la ciutadania.

D’altra banda, els agents socials i el Govern han fet pública una resolució conjunta per explicitar el seu suport a la condonació del 20 % del deute de la Generalitat envers l’Estat a través del Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA), una situació que s’arrossega des de les errònies polítiques d’austeritat implementades després de la crisi financera del 2007, a les quals se suma un finançament insuficient de Catalunya i de la resta de comunitats autònomes, no revisat des del 2009. Aquesta mesura significaria aproximadament la condonació de 15.700 MEUR i una reducció dels interessos que s’han de pagar durant el 2025 de 250 MEUR. Això permetria destinar més recursos a polítiques públiques orientades a la millora dels serveis públics essencials i a reforçar àmbits com l’educació, la formació professional, la sanitat i els serveis socials, amb l’objectiu de garantir una atenció de qualitat per a tota la ciutadania, la dinamització de l’economia i l’impuls de la transició justa en el canvi de model productiu, així com avançar en l’equilibri territorial.

La Taula del Diàleg Social a Barcelona comença a caminar donant respostes a l’habitatge. Ara fa un any, vam pactar amb el nou Govern de la ciutat la creació d’un marc de concertació de ciutat, que ha de ser referent per a altres ciutats: la Taula del Diàleg Social. La taula ha de permetre donar resposta a l’estructura territorial que recull el Decret llei 9/2020, de 24 de març, pel qual es regula la participació institucional, el diàleg social permanent i la concertació social de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives a Catalunya. 

A causa de la precarietat representativa de l’equip de govern i les negociacions obertes amb altres partits per mirar de conformar un acord de govern, les tasques del diàleg social s’han limitat a ordenar i simplificar tot el mapa de participació institucional de la ciutat. I una vegada esgotades aquestes negociacions i havent pres consciència el Govern que ha de fer-ho només amb els regidors i regidores del PSC, les negociacions a la taula han començat i s’han concretat en una declaració que preveu una sèrie d’acords en matèria d’habitatge i compromisos concrets per a la concertació en matèria de formació i mobilitat.

En relació amb l’habitatge els acords més destacables són: 

  • Promoure entre la ciutadania la inscripció al Registre de Sol·licitants d’Habitatge, element fonamental i bàsic per garantir l’accés a l’habitatge. 
  • Reforçar l’exercici del dret a participació dels agents socials en el marc dels òrgans de participació en matèria d’habitatge. 
  • Disposar del compromís d’activació de sòl i d’agilització de tràmits per part de l’Ajuntament de Barcelona per donar resposta a la crisi d’oferta amb la major celeritat possible. 
  • Mobilitzar el parc d’habitatges existents i utilitzar el dret de tanteig i retracte per incrementar l’oferta pública d’habitatge. 
  • Diversificar el règim d’accés a l’habitatge a través del foment del lloguer i de figures innovadores, com la cessió d’ús. 
  • Garantir que l’ajuntament informarà els agents socials de la disponibilitat de sòl i de les seves característiques. 
  • Afavorir l’habitatge amb protecció i la diversitat dels barris a través de les reserves de sòl. 
  • Reforçar les oficines d’habitatge de la ciutat com a punt d’intermediació de gestió pública.
  • Millorar l’eficiència energètica dels habitatges per tal de reduir el consum d’energia i treballar activament en aquesta matèria, millorar la sostenibilitat i respectar més i millor el medi ambient, i protegir les persones davant de situacions de pobresa energètica. 
  • Vetllar perquè el parc d’habitatges compleixi les condicions d’habitabilitat i seguretat. 
  • Fomentar la rehabilitació com a instrument per incrementar el parc d’habitatges amb protecció i millorar la qualitat dels barris. 
  • Promoure, convenis amb els promotors socials per al desenvolupament d’habitatge protegit en règim de dret de superfície, per garantir que la titularitat del sòls cedits continuï sent pública.

Afilia’t! Contacta