Què he de fer per cobrar l’atur si m’acomiaden?

Si t’acomiaden, abans que res, has de comprovar que la causa de l’acomiadament no està relacionada amb la crisi de la COVID-19. No es pot acomiadar ningú per aquesta causa. Si creus que l’acomiadament ha estat relacionat amb la COVID-19, posa’t en contacte amb CCOO. Si la causa no està vinculada a aquesta crisi, has d’actuar de la manera següent:

– Si no estàs sota l’afectació d’un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO), fes el tràmit al Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE) per via electrònicaper telèfon (no recomanat) o mitjançant el FORMULARI PRESOL·LICITUD HABILITAT a aquest efecte.

– Si no has constat mai com a demandant d’ocupació i, per tant, no t’has donat mai d’alta al Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), fes-ho amb aquest FORMULARI o a través del telèfon gratuït 900 800 046.

Què he de fer per cobrar l’atur si l’empresa presenta un ERTO de força major o per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció relacionades amb la COVID-19?

Si és la primera vegada que et dones d’alta a l’atur, has de tramitar l’alta al SOC amb aquest FORMULARI o a través del telèfon gratuït 900 800 046.

Si no és la primera vegada que et dones d’alta a l’atur, no cal fer gestions individuals. Es reconeixeran les prestacions a partir de la informació que faciliten les empreses.

Quines característiques té la prestació d’atur d’un ERTO de força major o per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció?

Quan es tracti d’ERTO relacionats amb la COVID-19, no necessites temps de cotització mínim.

El temps que cobris l’atur per aquesta causa no sumarà a efectes d’esgotar el temps màxim de prestació. Comptador a zero.

Aquestes garanties són també per a les persones treballadores de societats laborals i de cooperatives de treball associat.

En el cas de treballadors i treballadores fixos discontinus que haurien d’haver estat treballant, però que han vist suspesos els seus contractes com conseqüència de la COVID-19, poden tornar a cobrar la prestació amb un límit màxim de 90 dies.

En el cas dels ERTO de força major, la data en què es començarà a percebre la prestació és la data d’efecte que hagi motivat la causa de força major. En el cas dels ERTO per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, la data de percepció de la prestació ha de ser coincident o posterior a la data en què l’empresa ha enviat la comunicació de l’ERTO a l’autoritat laboral.

Podré cobrar si el SOC i el SEPE estan saturats i no m’atenen a temps?

És veritat que el SOC i el SEPE estan fent front a una allau de demandes, però han habilitat canals i recursos extraordinaris. En qualsevol cas, recorda que no vencen els terminis i que el retard no comporta que deixis de tenir dret a la prestació i puguis cobrar.

CCOO està pressionant per aconseguir que s’agilitzin els tràmits i es paguin les prestacions amb rapidesa.

Durant quant de temps cobraré la prestació d’atur?

En els ERTO per causa de força major, percebràs la prestació mentre es mantingui l’estat d’alarma.

En els ERTO per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, percebràs la prestació pel temps que hagi determinat l’empresa.

Al llarg del període que duri l’estat d’alarma, el temps que percebis la prestació no computarà a efectes de consumir els màxims establerts. Comptador a zero.

Què passa amb el meu subsidi si no aconsegueixo presentar la sol·licitud de pròrroga?

No se suspendran els SUBSIDIS per desocupació un cop transcorregut el termini de 6 mesos i tampoc no s’interromprà el pagament de les prestacions per manca de presentació de les sol·licituds de pròrroga o de la declaració anual de rendes en el cas de les persones beneficiàries del subsidi per a treballadors i treballadores majors de 52 anys.

Què he de fer per cobrar l'atur si m'acomiaden?

Pots descarregar o compartir aquesta informació a través de l’enllaç Què he de fer per cobrar l’atur si m’acomiaden?