En el marc del 7 d’Octubre, Diada Mundial del Treball Digne
Demà, 10 d’octubre, a les 18 hores, CCOO de Catalunya organitza un acte per reivindicar els 50 anys d’unes vagues generals que van tenir lloc entre els anys 1974 i 1976, i que ajuden a entendre la gènesi del caràcter lluitador i reivindicatiu del Baix Llobregat. Les persones treballadores d’Elsa-Solvay i d’empreses del conveni del metall van decidir anar a una primera vaga que va aturar tota la comarca, amb una important dimensió cívica i social. La segona vaga fou per l’increment de la carestia de la vida, el desembre del 1974, i la tercera vaga va tenir com a protagonista els acomiadaments de l’empresa Laforsa, del barri Almeda de Cornellà.
Tot plegat, es va produir en un context de dictadura franquista on la convocatòria d’aturades de la producció i els sindicats eren considerats il·legals, i amb una crisi energètica i econòmica de dimensions importants. Per recordar aquelles lluites i per projectar el present i el futur, CCOO està produint un conjunt de materials que properament es presentaran: un catàleg, una exposició itinerant, un còmic (titulat Vaga general!), una unitat didàctica per arribar a centres d’estudis de secundària i un pòdcast divulgatiu. L’objectiu és defensar la lluita del moviment obrer per la recuperació dels drets i les llibertats democràtiques al nostre país, fugint d’una visió nostàlgica del passat i relacionant aquells fets amb els grans reptes i desafiaments actuals, en un context de canvis profunds i accelerats. L’acte del dia 10 inclou un reconeixement a l’afiliació i a l’actiu sindical de CCOO. També es destacarà la figura d’Emilio García, lluitador antifranquista, detingut pel Tribunal d’Ordre Públic i secretari general de CCOO Baix Llobregat entre 1981 i 1986, en una època especialment dura de reconversió industrial i de pèrdua d’ocupació.
Hi intervindran Josep M. Romero, secretari general de CCOO Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia i Garraf; Lluïsa Moret, presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi de Llobregat, i Javier Pacheco, secretari general de CCOO Catalunya. L’acte és d’accés lliure, obert a la ciutadania.

