CCOO de Catalunya alerta que el presentisme forçat és el veritable problema estructural de la salut laboral

Segons indica l’Informe de salut laboral del 2025, el presentisme forçat afecta ja més de la meitat de les persones treballadores 

CCOO de Catalunya ha presentat l’Informe de salut laboral 2025, un document d’elaboració anual que el sindicat utilitza per sondejar la qualitat de les condicions de treball al país. 

L’eix central de l’informe d’enguany és el concepte de presentisme forçat, una realitat invisible que desmunta el relat empresarial sobre l’absentisme. Les dades són alarmants: el 51,3 % de les persones treballadores a Catalunya han anat a treballar malaltes durant l’últim any malgrat necessitar una baixa mèdica. Aquesta situació es torna extrema en aquells entorns amb una càrrega de treball molt elevada, on el percentatge de presentisme s’enfila fins al 86,7 %. Aquesta dinàmica respon a una pressió estructural marcada per la por a perdre la feina, la precarietat salarial i la manca de polítiques de conciliació.

L’anàlisi per sectors i gènere reforça aquesta tesi de desigualtat. L’educació, l’hostaleria i el sector sanitari presenten els índexs més alts de treballadors i treballadores que no s’agafen la baixa quan ho necessiten. A més, les dones tenen un 51 % més de probabilitats de patir presentisme que els homes, sobretot per la doble càrrega que suposen les tasques de cura. 

La roda de premsa ha comptat amb les intervencions de Belén López Sánchez, secretària general de CCOO de Catalunya; Mònica Pérez Cardoso, responsable de salut laboral, i Enrique Rodríguez Ruiz, secretari d’Acció Sindical.

Belén López ha volgut incidir en els falsos mites de la patronal, que no tenen altre objectiu que provocar alarmisme social i  no haver de posar el focus en altres temes, com que només un 10 % de la població treballa en entorns on els riscos laborals estan realment controlats. CCOO de Catalunya denuncia un cop més que la inversió empresarial en prevenció de riscos psicosocials i ergonòmics és encara residual i insuficient. 

Davant les veus que criminalitzen l’ús de la incapacitat temporal (IT), el sindicat aclareix que no existeix un ús abusiu de les baixes a Catalunya. Al contrari, la majoria dels processos són de molt curta durada, fet que demostra que el problema no és el frau, sinó un model de control i pressió per part de les mútues que sovint deriva en altes prematures i recaigudes evitables. Enrique Rodríguez ha exposat tot de propostes sindicals per revertir la situació d’un model productiu que “emmalalteix la classe treballadora”. Les mesures van en la línia de reduir la jornada, un control exhaustiu del registre horari, reforçar el servei públic de control de baixes, la millora dels salaris o incloure els complements d’IT als convenis col·lectius. 

Amb l’elaboració d’aquest informe anual, CCOO de Catalunya referma el seu compromís amb la vigilància efectiva de la salut de les persones treballadores, un dret fonamental. El sindicat reclama que la prevenció deixi de ser un tràmit administratiu per esdevenir un compromís real que inclogui millores salarials, la redistribució de la riquesa i l’eliminació de la precarietat que empeny les persones a treballar malaltes.

Aquí l’informe sencer.

Afilia’t! Contacta