CCOO de Catalunya i UGT de Catalunya denuncien l’oportunisme de moltes empreses que presenten ERTO de força major de manera injustificada

Comunicat conjunt

Catalunya registra a dia d’avui més de 25.000 expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO), que afecten gairebé 250.000 treballadores i treballadors, i on el 96 % dels presentats tenen la força major com a causa, unes dades estadístiques que evidencien un abús en la utilització per part de bastants empreses de les causes de força major, que haurien de donar-se de manera excepcional. Aquestes dades gairebé doblen les de la comunitat autònoma de Madrid.

El RD 8/2020 del passat 17 de març preveu de manera clara en l’article 22 quins són aquells supòsits que quedarien enquadrats dintre de la força major i són aquells en què com a conseqüència de la crisi de la COVID-19 han hagut de cessar en la seva activitat. Per tant, no qualsevol fluctuació, pèrdua econòmica o causa sobrevinguda com a  laconseqüència dels efectes del COVID-19 pot ni ha de ser considerada de força major, sinó que s’han de presentar per causes tècniques, organitzatives o de producció.

Per eludir les quotes a la Seguretat Social

La utilització interessada de la força major respon, d’una banda, a intentar evitar el paper d’intervenció dels treballadors i treballadores a través de l’obertura del període de consultes, i de l’altra, a poder aprofitar l’exoneració per part de l’empresa de pagar la part empresarial de la quota a la Seguretat Social.

Evitar interessadament la intervenció dels treballadors i treballadores en els expedients no només vulnera la llibertat sindical, sinó que desequilibra la responsabilitat compartida que hauríem de tenir en la sortida d’una crisi sanitària com aquesta, que condemna novament els treballadors i treballadores a pagar-ne les conseqüències. Cal tenir en compte que habitualment només s’aconsegueix pactar mesures alternatives a la reducció d’ocupació (teletreball, modificació de jornada, adaptació del calendari) o millores de protecció social complementàries a les que estableix la llei, ja siguin salarials o de qualsevol tipus, a les empreses en què existeix una intervenció sindical en el període de consultes.

A més, la determinació de força major exonera les empreses a pagar les quotes corresponents a la part empresarial dels seus treballadors i treballadores. Fer barra lliure amb la consideració de força major no només allibera de responsabilitat les empreses en la col·laboració per sortir d’aquesta crisi, sinó que, a més, afebleix el sistema públic de Seguretat Social, que és fonamental per garantir un món del treball just.

Crida a la rigorositat del Govern

CCOO i UGT de Catalunya fem una crida al Govern de la Generalitat mitjançant el seu Departament de Treball a garantir la rigorositat de les causes utilitzant la revisió posterior en els casos que no hagin pogut atendre per l’allau d’ERTO presentats en els terminis establerts.

CCOO i UGT volem alertar de l’abús per part d’algunes empreses i la falta de corresponsabilitat amb les seves plantilles per superar la crisi i ens comprometem a impugnar tots els expedients que no s’atenguin a les causes establertes a l’efecte.

Tanmateix, volem posar en alerta que una vegada superem aquesta crisi, ambdós sindicats treballarem amb totes les nostres estructures per recuperar la normalitat de les activitats, el restabliment dels calendaris de treball i les condicions laborals modificades de manera excepcional i temporal, i lluitarem per garantir una sortida de la situació actual amb generació d’ocupació i no amb llargues jornades i condicions precàries de treball, i que la crisi de la COVID-19 no la paguem els treballadors i treballadores.

Barcelona, 23 de març de 2020