Resolució de CCOO sobre l’Acord Transatlàntic d’Associació per al Comerç i la Inversió

CCOO de Catalunya ha aprovat la següent resolució sobre l’Acord Transatlàntic d’Associació per al Comerç i la Inversió:

CCOO de Catalunya vol aprofitar la convocatòria d’eleccions al Parlament Europeu per  demanar que els partits i els seus candidats i candidates incorporin al debat també les seves opinions i propostes en relació a l’Acord Transatlàntic d’Associació per al Comerç i la Inversió (TTIP). Aquest podria suposar una nova volta de rosca en el procés de liberalització i privatitzacions que estan patint els països de la Unió Europea (UE) en el marc de la governança econòmica europea, que es podria traduir en més retallades, acomiadaments, pèrdua de drets i de qualitat dels serveis.

Com s’ha pogut comprovar en altres acords de lliure comerç, l’impacte que pot tenir un acord d’aquestes característiques és prou important com perquè es continuï negociant al marge de la ciutadania i de les institucions democràtiques de la Unió Europea. Des que al març del 2013 es donés a la Comissió Europea el mandat per iniciar la negociació, la informació sobre el seu desenvolupament s’ha concentrat en generalitzacions i projeccions quantitatives indemostrables, com les que s’han fet en relació al creixement del PIB o la creació de llocs de treball. Les demandes de la Confederació Europea de Sindicats (CES) per poder accedir als esborranys i assistir a les negociacions no han obtingut cap resposta. Tanmateix, no s’ha pres posició ni hi ha hagut cap compromís ferm en relació amb les qüestions que preocupen especialment la ciutadania i les treballadores i treballadors a Catalunya com:

– A hores d’ara no se sap si els drets laborals existents a la Unió Europea restaran salvaguardats i al marge de l’Acord. Aquest punt és especialment rellevant quan els EEUU no han ratificat importants convencions de l’Organització Internacional del Treball (OIT) i no respecta drets laborals fonamentals com la negociació col·lectiva.
– També es desconeix si hi ha un compromís específic a l’Acord pel que respecta a la protecció del medi ambient, on EEUU, productor gairebé d’una quarta part dels gasos que contribueixen a l’efecte hivernacle, no respecta convenis internacionals ni va ratificar tampoc el protocol de Kyoto.
– La inclusió en el Tractat d’acords de protecció a l’inversor (ISDS) podria permetre a milers d’empreses dels EEUU demandar als governs europeus si veuen disminuïts els seus beneficis per la legislació europea i les seves provisions en el marc laboral, social, comercial o mediambiental.
– L’Acord Transatlàntic pot deixar desprotegits els serveis públics, prou afeblits per les polítiques fiscals, i comportar un pas més enllà en relació amb la liberalització de ‘serveis d’interès general’ com el tractament i distribució de l’aigua o altres.
– Com es va fer evident a l’inici de les negociacions, la Comissió Europea no comparteix les preocupacions de diversos estats europeus per garantir, en el marc negociador de l’Acord, l’excepció cultural i mesures que protegeixin la identitat cultural europea.
– També en el sector de l’agricultura i la ramaderia poden haver-hi importants conseqüències tant per al medi ambient, en relació, per exemple, a la utilització de transgènics, com en l’àmbit de la qualitat alimentària, on ara per ara a la UE hi ha limitacions importants en la utilització d’hormones.

Des de la reforma del Tractat de Lisboa, el Parlament Europeu ha d’aprovar qualsevol Tractat de Lliure Comerç perquè pugui entrar en vigor. Aquesta ampliació de les seves competències requereix, però, un debat públic que reforci la legitimitat democràtica de les decisions preses. El mandat que votarem el proper 25 de maig els ciutadans i ciutadanes de la Unió Europea arriba fins a mitjans del 2019, i és per tant aquest el moment on s’ha de produir un debat sobre l’aprovació o no d’un Tractat de Lliure Comerç amb els EEUU, un Tractat que per a CCOO de Catalunya no pot suposar en cap cas una nova competència a la baixa en el model del benestar, ni ser tampoc l’excusa per posar encara més pressió sobre els drets laborals i socials a Europa. La Unió Europa té prou problemes per fer front a les conseqüències de la crisi i de la resposta equivocada que se li ha donat en el marc de les polítiques d’austeritat i de la governança europea com per obrir un nou front de liberalització en el marc de les relacions atlàntiques.

Barcelona, 9 de maig de 2014