Política del sistema intern d’informació

Capcalera Canal Denuncies

Política del sistema intern d’informació

1. Antecedents

De conformitat amb la política de compliment normatiu de CCOO de Catalunya, aprovada pel Consell Nacional en data 28 de setembre del 2022, el marc normatiu que estructura el sistema de gestió de compliment normatiu de CCOO de Catalunya s’organitza d’acord amb diferents marcs legals de manera integrada.

En aquesta política de compliment s’estableix que:

Per a CCOO de Catalunya, les exigències d’adaptació contínua als marcs normatius legals només han de suposar un reforç dels valors que ens són propis, com el d’eficiència, transparència i rendició de comptes, establint nous criteris addicionals d’actuació tant interns com cap a l’exterior, basats en els nostres valors ètics.

L’entrada en vigor de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, incorpora noves obligacions en matèria del compliment referit al sistema intern d’informació i a les quals aquesta política ha de donar resposta. 

2. Abast

Aquesta política comprèn tot l’àmbit de la CS de la CONC i aquelles entitats sotmeses a la seva direcció i control efectiu, fundacions i associacions. 

Atesos els corresponents marcs estatutaris i espais de governança i gestió en els quals s’incardina la CS de la CONC dins de l’estructura confederal, aquesta política s’ha d’harmonitzar amb les que puguin adoptar-se a aquest nivell, mitjançant els processos de debat i acord oportuns en el marc dels òrgans de direcció corresponents. En aquest marc confederal s’han d’acordar els criteris que cal aplicar en cas que sigui necessari delimitar les responsabilitats competencials concretes entre diferents estructures per a l’admissió, derivació i instrucció d’aquells casos d’informació interna, en aplicació de la Llei 2/2023, que així ho requereixin.

3. Objectiu general

L’objectiu general d’aquesta Política del sistema intern d’informació es defineix tenint en compte les previsions de l’article 5 de la Llei 2/2023, dels Estatuts de la Confederació Sindical de CCOO de Catalunya, del Codi ètic i de la política de compliment vigent, així com de la legislació aplicable dins de l’ordenament jurídic de Catalunya.

Per tant, CCOO de Catalunya, mitjançant aquesta política, estableix les línies generals d’implementació del sistema intern d’informació, amb la finalitat última de protegir les persones que detectin infraccions penals o administratives greus o molt greus i les comuniquin mitjançant els mecanismes regulats a aquest efecte per la llei.

4. Característiques principals del sistema intern d’informació 

CCOO de Catalunya disposa, d’acord amb els seus Estatuts, d’òrgans de tutela, garantia i control al servei de l’afiliació com a canals habilitats per manifestar qualsevol mena de queixa, reclamació o denúncia, de conformitat amb el propòsit de promoure el màxim respecte als drets reconeguts a les persones afiliades i a totes aquelles inquietuds que puguin manifestar respecte del compliment de la normativa tant interna com externa.

Estatuts de la CONC, article 39  

Canals de denúncia: 

• Qualsevol persona o grup de persones afiliades té dret a recórrer davant dels òrgans superiors del sindicat que corresponguin qualsevol decisió o sanció que els concerneixi i que no considerin d’acord amb els Estatuts i normes de la CONC (Estatuts, article 8.f).

La Sindicatura de l’Afiliació ([email protected]) ofereix un formulari web com a canal obert a la tutela dels drets de les persones afiliades, reconeguts en l’article 8 dels Estatuts, així com la dinamització en la mediació, la correcció i la millora de la qualitat dels serveis sindicals i professionals, quan correspongui. A més, a aquest efecte, també hi ha bústies físiques distribuïdes per la xarxa de locals al territori. 

Les previsions estatutàries recullen els procediments d’intervenció dins de l’estructura sindical i els seus òrgans de direcció corresponents que poden ser canalitzats mitjançant el correu electrònic ([email protected]) per atendre la comunicació de possibles incompliments dels Estatuts i del Codi ètic.

Aquests òrgans tenen la potestat d’activar, si escau, els corresponents procediments d’instrucció d’expedients disciplinaris informatius i, també, d’exercir la potestat sancionadora. En aquest sentit, el sistema compta amb la Comissió de Garanties com a òrgan d’últim recurs davant les sancions i les resolucions acordades per aquests òrgans de direcció en l’exercici de les seves funcions.

Així mateix, l’organització té implementat un sistema de gestió de protecció de dades d’acord amb els criteris del Reglament general de protecció de dades (RGPD) i la Llei orgànica de protecció de dades i garantia de drets digitals (LOPDGDD), amb un delegat de protecció de dades (DPD) designat i una bústia oberta ([email protected]) per atendre les sol·licituds, les reclamacions i les denúncies en matèria de protecció de dades.

Així mateix, l’organització disposa d’un comitè de compliment normatiu ([email protected]) que pot canalitzar aquelles comunicacions d’irregularitats que afectin l’incompliment tant de la normativa interna com de l’externa aplicable a l’organització i tenint la capacitat de proposar, si és procedent, als òrgans de direcció l’obertura d’un expedient disciplinari.

En compliment de l’article 8 de la Llei 2/2023, el Comitè de Compliment Normatiu de la CONC és l’òrgan col·legiat responsable del sistema intern d’informació i ha de nomenar la persona responsable de la gestió del sistema d’informació i la resta de membres de l’òrgan gestor del canal de denúncies.

4. Canal intern d’informació (canal de denúncies)

Els canals descrits en l’apartat anterior es regeixen per disposicions estatutàries i els seus propis reglaments o bé directament per les normes externes que els són aplicables, de manera que els procediments específics d’actuació comporten les seves pròpies previsions respecte de nivells de protecció, requisits d’identificació i garanties de les persones que accionen aquestes vies de reclamació o denúncia.

Amb motiu de l’entrada en vigor de la Llei 2/2023, a aquests canals, s’hi suma el canal de denúncies. Aquest canal té unes característiques especials definides en la norma, que requereixen un reglament propi que reculli els procediments del seu funcionament i que garanteixi la protecció de les persones informants. 

El reglament ha d’establir de manera clara les normes d’utilització i informar de les garanties, dels deures i dels drets de les parts implicades, i ha de ser publicitat a través del web.

L’àmbit personal d’aplicació és el que estableix el Reglament del canal de denúncies en el seu article 5. 

La gestió de tots els canals existents s’ha de fer de manera integrada a fi que les informacions que es rebin siguin tractades d’acord amb la seva naturalesa i els seus requisits normatius, independentment del canal d’entrada que hagi estat utilitzat. Una vegada rebudes, s’han de derivar internament mitjançant els deguts mecanismes de coordinació entre els diferents òrgans gestors.

Aquest canal de denúncies és accessible a través del portal de transparència de la CONC. S’ha de donar publicitat al seu reglament de funcionament i a les vies habilitades per a la recepció d’informacions amb l’objectiu de facilitar a les persones informants l’exercici dels drets reconeguts per comunicar qualsevol informació sobre les infraccions previstes en l’article 2 de la Llei 2/2023. El canal permet la presentació de comunicacions per escrit o verbalment, o de totes dues maneres.

El canal està dissenyat, establert i gestionat de manera segura, assegura la confidencialitat de la identitat de la persona informant i de qualsevol tercera persona esmentada en la comunicació, així com de les actuacions que es desenvolupin en la gestió i la tramitació d’aquesta, i garanteix la protecció de dades, en impedir l’accés de personal no autoritzat.

Finalment, CCOO reafirma el seu compromís amb els valors de transparència i amb la rendició de comptes, incorporant les premisses del sistema intern d’informació com un element més d’una cultura de compliment i de comportament íntegre.

Barcelona, 6 de juny de 2023