Carta oberta de Joan Coscubiela, secretari general de CCOO de Catalunya, al President Zapatero

President,

Hem seguit atentament tota la seva activitat dels darrers dies al voltant de la fallida del servei de rodalies a l’àrea de Barcelona. L’hem vist assumir directament la responsabilitat del desgavell actual i el compromís de resoldre’l. Esperem, pel bé de les persones usuàries, que se’n surti.

En els darrers dies l’hem sentit parlar del dèficit acumulat en les rodalies de Barcelona, que ve de lluny, de més lluny encara que els governs del PP. A Catalunya hi ha organitzacions, CCOO de Catalunya al capdavant, que fa temps que hem denunciat la ceguesa dels que durant tots aquests anys només han donat importància a l’arribada de l’Alta Velocitat i han oblidat les Rodalies. Amb quantes d’aquestes entitats s’ha reunit en la seva visita? Crec que ha perdut una bona oportunitat de conèixer com i per què hem arribat fins aquí.

Nosaltres li haguéssim explicat que fa dos anys vàrem posar en marxa una campanya per la millora del servei de rodalies, amb mesures que significaven inversions ben petites i que haguessin millorat els trajectes quotidians a molta gent treballadora. I li haguéssim explicat que, tant l’operadora RENFE com ADIF, és a dir el Ministeri de Fomento, el govern de l’Estat, han considerat, fins a la data, negligible qualsevol proposta sortida dels usuaris i del territori a qui donen servei.

Li haguéssim explicat que ja estàvem avisats, que ‘els seus tècnics, els primers- tothom patíem pel que podia passar i que afectacions al servei de rodalies ja les hem patit abans d’aquest octubre amb una resposta negligent de les administracions pel que fa a les molèsties per els usuaris. Que hi havia mesures de mobilitat a prendre abans que haguessin de suspendre el servei i que mai es van portar a la pràctica. Li parlaríem del seguit d’improvisacions i rectificacions que s’haguessin estalviat si haguessin convocat el comitè d’usuaris de RENFE abans, i no deu dies després de la interrupció de la C-2, la C-10 i el tram de ferrocarrils de la Generalitat.

Li haguéssim explicat, com ja a l’estiu dèiem, que no hi cap motiu raonable per treballar dia i nit en una obra complexa com aquesta, que els tretze morts en l’obra de l’AVE a Catalunya són massa morts i obliguen a fer les coses amb més cura i sense presses. Que l’AVE arriba tard i malament, s’inauguri enguany o passat el mes de març. I li haguéssim explicat que érem pocs els que ho dèiem abans que s’enfonsés el terra sota les vies.

Vostè ha assumit la responsabilitat i vol recuperar la confiança dels usuaris. Ho té difícil si ha de comptar amb els que han dut endavant aquesta obra dominats pel calendari i menyspreant la gent treballadora que fa servir les rodalies. No hi ha hagut mala fe, hi ha hagut inconsciència, mirada curta, que gairebé és pitjor. En la seva compareixença no ha anunciat cap mesura per evitar que aquests tipus d’actuacions errònies es repeteixin.

Dubtem que pugui recuperar la confiança de les persones usuàries si no pot concretar més quin és el servei de rodalies que quedarà després de tants despropòsits. Jo l’adverteixo: No acceptarem el servei que teníem fa tres anys, abans de començar aquest calvari. Tenen un deute amb els usuaris i aquest deute l’han de pagar amb un servei de rodalies digne.

Volem poder discutir el “Plan de Cercanías”, que el seu govern elabora, en el qual no hi ha manera que puguem participar. Volem que ADIF i RENFE s’organitzin de manera que hagin de ser receptius i donar resposta a les necessitats de la societat que serveixen. Volem que entenguin d’una vegada que ens cal la línia orbital ferroviària Mataró-Granollers-Vilafranca-Vilanova, que hagués alleujat el tràngol en què ens trobem. Volem que deixin de posar obstacles a l’estació de rodalies en la nova terminal del Prat, perquè 45.000 treballadors i treballadores han de poder arribar a l’aeroport amb bitllets de tarifa integrada. Volem que doblin la freqüència dels trens i que siguin de doble composició perquè les rodalies creixen ‘malgrat que cada cop el servei és pitjor- en nombre d’usuaris un 7 i un 8 per cent cada any. Volem que els trens que es queden a l’Hospitalet venint de Barcelona segueixin cap al Baix Llobregat. Volem estacions de rodalies a Santa Coloma, a la Zona Franca… Volem horaris i estacions per anar i tornar, de treballar i estudiar, en tren. Volem un servei no només econòmic sinó còmode, ràpid i freqüent.

Tingui per segur que, quan la ciutadania pugui prendre aire després de tants dies de trasbals, aquestes reivindicacions li arribaran d’una manera clara i organitzada. No hi ha hagut en la seva compareixença parlamentària les concrecions que esperem. Vostè prou fa en donar la cara de manera tan solemne, del President del Govern no esperem que resolgui les qüestions concretes, però sí que faci que els responsables de fer-ho actuïn amb diligència i encert. Per això, el proper cop que vingui a Barcelona truqui’ns, nosaltres estem interessats en que se’n surti.

Joan Coscubiela
Secretari General de CCOO de Catalunya