CCOO denuncia que els pressupostos 2012 posen novament de manifest la manca de sensibilitat social del govern de CiU

Es redueix el nombre de beneficiaris de la RMI justament quan més es necessita

Durant el 2011 les retallades del Govern de CiU, que han deixat una despesa pública a Catalunya força per sota de la mitjana estatal, han llastrat el creixement econòmic a casa nostra i han contribuït a incrementar l’atur.

Ara, els pressupostos per al 2012 tenen la mateixa orientació injusta i errònia i no serviran, per tant, per recuperar l’economia i ni per crear ocupació, al contrari, les contínues retallades que estem patint estan portant l’economia cap a la recessió. Cal no oblidar que es tracta de retallades sobre retallades i que afecten les remuneracions del personal, la compra de béns i serveis i les transferències corrents a les famílies i institucions sense ànim de lucre, les despeses d’inversió, etc.

El Govern de CiU, a més, fa gala d’una especial manca de sensibilitat amb la reducció del nombre de famílies perceptores de la Renda Mínima d’Inserció (que passen de 35.000 a 18.000) quan precisament la demanda de prestacions assistencials creix. Al mateix temps, i mentre es fan unes previsions de creixement de l’ocupació irreals també es destinen menys recursos a les polítiques actives. Pel que fa a l’ocupació pública, disminueix en 831 places en relació amb el 2011, es retallen els drets dels empleats públics i s’ataca la negociació col·lectiva.

Igualment, la despesa social es redueix i disminueix el seu pes en el conjunt dels pressupostos. A tall d’exemple, Salut i Ensenyament han passat de representar el 43,6% de tota la despesa l’any 2006 al 38,7% actual. La despesa social en salut i educació en relació amb el PIB total és del 6,5% a Catalunya, la meitat que a la UE-27 (13%). A tot això se li ha de sumar pretensió de fixar una taxa d’un euro per recepta per a tots els usuaris (independentment del seu nivell de renda) o la retallada en el programa de beques o en les inversions en infraestructures educatives.

Però això no és tot: la despesa en habitatge cau fins arribar a nivells del 2006. Les retallades van des dels ajuts als pagaments de lloguer fins a la promoció d’habitatges protegits (que es redueix en un 40%) o els programes de millora dels barris. També es redueixen les inversions públiques en obra civil, fet que agreujarà, encara més, la situació del sector de la construcció.

En el capítol d’ingressos hi ha increments de taxes i de diversos fets impositius, però no es contemplen, en canvi, mesures més justes i fàcils d’aplicar, com seria una recuperació actualitzada de l’impost de successions per a les herències elevades, tal com ha plantejat ja anteriors ocasions CCOO. Aquesta mesura afectaria només el 10% dels contribuents d’aquest impost i permetria recaptar 500 milions d’euros addicionals.

Feu clic per veure:
-les Notes sobre els aspectes més rellevants dels Pressupostos de la Generalitat 2012, elaborades pel Centre d’Estudis i Recerca Sindicals (CERES) de CCOO de Catalunya
-l’Informe urgent sobre alguns continguts del Projecte de Llei de Mesures Fiscals i Financeres, elaborat pel Centre d’Estudis i Recerca Sindicals (CERES) de CCOO de Catalunya
-Nota informativa de l’Àmbit Jurídic del CERES sobre la Llei dels Pressupostos de la Generalitat de Catalunya 2012 : Més retallades en la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l’any 2012
-Nota informativa de l’Àmbit Jurídic del CERES sobre la Llei de Mesures Fiscals i Financeres : més retallades socials i de drets dels empleats públics de la Generalitat de Catalunya