CCOO amb el català a l’escola

CCOO es manifesta contra la judicialització dels processos educatius i les polítiques de normalització lingüística a l’escola catalana

CCOO es manifesta a favor del model lingüístic, de la immersió en l’escola catalana i de la convivència respectuosa actualment en vigor que no segrega l’alumnat segons la llengua d’aprenentatge.

La vinculació dels drets socials i nacionals és una qüestió cabdal en la construcció d’una comunitat socialment més justa i cohesionada. A Catalunya la recuperació de la identitat cultural i lingüística forma part d’aquest gran objectiu de construir una societat amb igualtat de drets per a tota la ciutadania.

El coneixement de les llengües oficials del territori és un element central per a la promoció de l’autonomia personal dels individus i és un factor determinant per a l’accés de les persones a drets bàsics com ara el treball, la salut, l’educació o la participació, entre d’altres. Tot això esdevé encara més vigent en una societat acollidora de noves migracions i atès l’increment de la mobilitat territorial de la població.

Les persones que per qualsevol raó desconeixen algunes de les llengües d’ús oficial al territori queden en situació de desigualtat d’oportunitats en el seu desenvolupament personal, professional i social. La llengua catalana ha d’esdevenir un punt de trobada per a tota la ciutadania —independentment del seu origen—, un espai comú de relació entre les persones i un vehicle d’integració social i d’igualtat d’oportunitats.

Encara avui el català es troba en una situació de clara inferioritat respecte del castellà en massa àmbits socials, per la qual cosa són necessàries actuacions decidides per garantir-ne la presència. El model d’immersió lingüística aplicat a Catalunya amb la implicació de la comunitat educativa, consolidat els darrers anys en la legislació educativa del país, ha demostrat àmpliament que és eficaç i que gaudeix de consens. Aquest model no només ha facilitat el coneixement de la llengua catalana a amplis sectors de la societat que no hi tenien accés sinó que també, de manera especial, ha configurat un model educatiu integrador i de cohesió de la vida comunitària.

CCOO rebutja la separació educativa segons la llengua i considera imprescindible mantenir un model educatiu en què el català sigui la llengua vehicular d’aprenentatge, com a garantia de cohesió social i d’accés al coneixement de les dues llengües en igualtat de condicions per a tothom.

CCOO defensa el paper fonamental que els centres educatius tenen en la promoció del coneixement del català i recorda a les administracions la necessitat de no reduir els recursos adients ni els suports necessaris per fer front als objectius educatius.

Feu clic per veure:
-el document (2010) del Seminari Salvador Seguí ‘L’ús social de la llengua catalana en el món del treball” (amb esment al tema de l’escola, a la pàgina 5).
-el document (2008) del Seminari Salvador Seguí de recull de material de Sindicalisme de classe i nacional (amb esment a una de les jornades sobre llengua i ensenyament realitzades, a la pàgina 309).
-la declaració conjunta (2006) de les 7es Jornades sobre normalització lingüística i ensenyament, organitzades per CCOO de Catalunya amb CCOO del País Valencià i CCOO de les Illes Balears.