CCOO lamenta que les Rodalies no hagin estat el motiu principal de la reunió sobre infraestructures amb la ministra de Foment

No són les Rodalies ferroviàries, els serveis de proximitat que utilitzen milers de treballadors i treballadores diàriament -els trens de la majoria-, el motiu principal de l’entrevista mantinguda ahir entre la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i l’alcalde de Barcelona, acompanyat de representants del poder econòmic (Cambra de Comerç, Cercle d’Infraestructures, Foment Nacional del Treball i el RACC), allò que s’anomena una part de la societat civil.

Es desconeixen les propostes concretes de millora de la xarxa de Rodalies exposades per aquestes entitats a la Sra. ministra en presència de l’alcalde de Barcelona, potser la visita d’ahir va ser més per a parlar de l’arribada de l’AVE -que segur que arribarà el dia 21 de desembre-, de la continuïtat del seu traçat fins a la frontera francesa, de la gestió de l’aeroport del Prat i de les carreteres que el Ministeri de Foment està construint a Catalunya (trams del Quart Cinturó, desdoblament de l’N-II i de l’AP7), que són les infraestructures que sí que interessen als poders econòmics ahir presents en la reunió.

Aquest sindicat, conjuntament amb altres entitats, hem presentat propostes de millora dels serveis ferroviaris de Rodalies a les administracions amb competència en la matèria, tant a Madrid com al Govern de la Generalitat de Catalunya. Aquest sindicat s’ha manifestat contra el mal funcionament dels serveis de Rodalies i hem denunciat la improvisació en l’execució de la construcció de l’AVE per l’entrada sud de Barcelona a Sants, per ser el pitjor lloc d’entrada de la ciutat.

Aquest sindicat ha denunciat els costos econòmics que han tingut per a milers i milers de treballadors i treballadores els retards per arribar a la feina, els retards per recollir els fills i filles a les escoles, els costos d’ampliació d’hores de cangurs perquè el tren arriba tard un altre cop, com molts avis i àvies s’havien de fer càrrec dels néts més temps del necessari perquè el tren tornava a arribar tard. Hem denunciat els descomptes del salari per arribar tard a la feina que han practicat les empreses, tot i no ser imputables els retards als treballadors, i moltes més despeses en taxis i canvis en els sistemes de transport alternatiu al tren.

El llarg silenci dels poders econòmics

En tots aquests anys de problemes pel mal funcionament dels serveis ferroviaris, aquest sindicat ha denunciat i segueix denunciant i fent propostes de millora; no hem vist en aquest temps la Cambra de Comerç, el Cercle d’Economia, el RACC i la patronal Foment Nacional del Treball reclamant una millora dels serveis ferroviaris; no hem sentit dir que les avaries i el retard dels treballadores i treballadores afectava l’economia del país i de les empreses i aquestes deixaven de ser competitives. Els poders econòmics únicament estaven interesats en l’AVE, les autopistes i el Quart Cinturó i la gestió de l’aeroport del Prat. No preocupa la congestió, o els nivells de contaminació ambiental de l’Àrea Metropolitana i, evidentment, no deu ser d’interès que milers de persones diàriament no tinguesin garantit el dret a una mobilitat sostenible.

Nosaltres sabem que les Rodalies ferroviàries són i haurien de ser la solució a una part important dels problemes d’accessibilitat a Barcelona i de connexió entre les comarques de l’entorn metropolità i dels territoris de Lleida, Girona i Camp de Tarragona.

Aquest sindicat va advertir amb molta antelació el que patirien les Rodalies ferroviàries per les obres de l’AVE a Barcelona, però els poders públics i econòmics se’n van desentendre.

Cal recodar a l’Ajuntament de Barcelona que aquest sindicat forma part de la societat civil i usuària del transport ferroviari, no com altres.

Aquest sindicat ja fa mesos va fer arribar al Ministeri de Foment un munt de propostes per als responsables dels departaments corresponents del seu Ministeri i que han reclamat participar en la redacció del Pla de Rodalies i, tanmateix, no hem estat cridats per explicar la visió dels afectats pel mal servei de Rodalies per les obres de l’AVE.

Oficina de premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 6 de setembre de 2007