CCOO del Barcelonès i la UGT Regió Metropolitana de Barcelona consideren necessari un pla de xoc contra l’atur a Barcelona

Desenvolupat en el marc de la concertació entre Ajuntament, patronals i sindicats

Les darreres dades d’atur del mes d’octubre indiquen que el nombre de persones desocupades a la ciutat de Barcelona ha tornat a créixer, aquesta vegada en 1.016 persones més registrades a les oficines de treball, la xifra total d’aturats i aturades de la nostra ciutat se situa en 109.266 persones.

Aquesta dada inacceptable suposa un increment del 6,39% respecte el mateix període de l’any anterior; un 59,88%, respecte a l’inici de la crisi (octubre 2008); i un 76,74%, respecte del gener de l’any 2005.

Considerem que la finalització de la temporada turística i les retallades dels serveis públics (especialment en la sanitat publica i concertada) són elements bàsics per entendre l’increment de l’atur que s’ha produït el mes d’octubre.

Les dades continuen posant de manifest la inutilitat de la reforma laboral que no està servint per crear ocupació, sinó per precaritzar-la;  de la mateixa manera que les retallades en els serveis públics fonamentals produeixen més destrucció de llocs de treball, pèrdua de drets socials i laborals i un increment de les desigualtats a la nostra societat.

Considerem que per sortir d’aquesta greu crisi són necessàries politiques de reactivació econòmica que generin confiança i incentivin el consum, i contribueixin  a fer arribar el crèdit a les famílies i les empreses, així com una aposta dels poders públics per un canvi de model productiu que tingui el seu valor afegit en la innovació i la qualitat del producte i l’ocupació.

Tot i ser conscients que aquest és un problema global, la ciutat de Barcelona no pot restar al marge dels problemes que colpegen molts ciutadans i famílies.

En aquests sentit, CCOO del Barcelonès i la UGT Regió Metropolitana de Barcelona proposem la necessitat de desenvolupar el marc de concertació entre Ajuntament, patronals i sindicats a la ciutat de Barcelona que, partint del balanç i les experiències del Pacte per l’Ocupació que està a punt de finalitzar, assumeixi el repte d’acordar estratègies comunes per sortir de la crisi amb mesures que prevegin:

– Una aposta per l’economia productiva, la innovació i la qualitat.
– Assegurar la cohesió social i l’atenció a les persones i famílies més castigades per la crisi i l’atur.
– Reformular i reorientar les polítiques actives d’ocupació en funció de la gravetat de la situació, dotant-les de més recursos i fent-les més efectives.
– Impulsar la col·laboració entre Barcelona Activa, la resta d’agents que participen i gestionen les polítiques d’ocupació i els serveis públics d’ocupació per millorar els processos de intermediació.
– Una aposta decidida per l’educació i la formació des de l’escola bressol a la formació professional i la universitat, amb un especial èmfasi en la lluita contra el fracàs escolar i per donar sortida a joves titulats que estan a l’atur o subocupats.
– Contribuir a la millora de la qualitat en l’ocupació, establint clàusules socials i laborals en tota la contractació publica de l’Ajuntament i creant comissions de seguiment i avaluació.