Moció de l’Ajuntament de Sant Adrià en suport del manifest de la II Marxa contra l’atur

L’Ajuntament de Sant Adrià va aprovar, el dilluns 25 d’octubre, els punts 2 i 6 de la moció de suport del manifest de la II Marxa contra l’atur i la precarietat i pels drets socials a Catalunya, presentada pels grups municipals del PSC i ICV-EUiA.

Moció en suport del manifest de la II Marxa contra l’atur i la precarietat i pels drets socials a Catalunya.

Atès que el 8 d’octubre de 2010 va arribar a Sant Adrià de Besòs la II Marxa contra l’atur i la precarietat i pels drets socials a Catalunya, i que l’alcalde i l’equip de govern van adoptar el compromís de portar al Ple municipal el seu manifest perquè rebés suport, fem públics en nom de les organitzacions i entitats que organitzen la Marxa, els motius següents del manifest de la Marxa:

La crisi econòmica persistent que patim, provocada per un sistema injust basat en la cobdícia i l’especulació dels rics del món, els banquers, les multinacionals i els grans empresaris, s’acarnissa amb la classe treballadora i els sectors més febles de la societat, les persones sense ocupació, els joves o els pensionistes, entre d’altres, que no en són responsables.

Només a Catalunya centenars de milers de treballadors i treballadores han perdut els seus llocs de treball. L’atur afecta més de 676.000 persones (17,91%) i les seves conseqüències són insostenibles per a moltes famílies que tenen tots els membres a l’atur o que han esgotat les prestacions, i han d’enfrontar-se a la tasca, més difícil cada dia, de subsistir. Pagar les quotes de les hipoteques o els lloguers, abonar el rebut de l’aigua, l’electricitat i el gas, pagar el bitllet de transport per continuar buscant feina o adquirir els aliments bàsics per viure s’ha convertit en una tasca pràcticament impossible per a molts.

És hora que els representants de la ciutadania en els governs més propers al poble, els ajuntaments, adoptin i promoguin de manera urgent el conjunt de mesures que permeti cobrir les necessitats bàsiques i urgents dels seus conciutadans sense ocupació, i que elevin les nostres justes demandes a les administracions superiors, tant de la Generalitat com del Govern de l’Estat, perquè siguin satisfetes en l’àmbit de les seves competències. Els oferim el nostre compromís i la disposició a mobilitzar-nos conjuntament en la seva defensa i en l’obtenció dels recursos necessaris perquè els ajuntaments puguin gestionar les mesures reivindicades.

Atesa la demanda de la II Marxa contra l’atur i la precarietat i pels drets socials a Catalunya els grups municipals de PSC i ICV-EUiA proposem els acords següents al Ple municipal.

Primer. Manifestar el compromís de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs en la lluita per l’ocupació estable i de qualitat i en la preservació dels drets socials. Expressar la condemna sense pal•liatius al tancament d’empreses que utilitzin el moment de crisi actual com a excusa per especular, deslocalitzar, precaritzar les condicions de treball i incrementar l’explotació dels treballadors i treballadores. Impulsar els procediments de denúncia i penalització d’aquelles empreses que en l’àmbit de la localitat actuïn de manera fraudulenta, il•legal o antisocial.

Segon. Convocar una comissió amb les organitzacions socials i sindicals de Sant Adrià de Besòs que donen suport a la Marxa contra l’atur amb la finalitat de conèixer els criteris de gestió de les ofertes ocupacionals i fer el seguiment de les polítiques d’ocupació de l’Ajuntament i de les institucions catalanes i estatals que convoquen plans d’ocupació per pal•liar la situació d’atur.

Tercer. Demanar a l’àrea de serveis socials la situació de processos de desnonament per impagament d’hipoteca o lloguer per poder estudiar la situació i trobar mesures que impedeixin aquest desnonament.

Quart. L’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs es compromet a mantenir en el pressupost de l’any 2011 la cartera de serveis a domicili i d’assistència social, i a reforçar la partida pressupostària d’ajuda directa a les famílies per donar resposta a situacions d’extrema necessitat que comportin la pèrdua de serveis bàsics com l’aigua, la llum, el gas, etc.

Cinquè. L’Ajuntament es compromet amb el projecte actual del Pla educatiu d’entorn a garantir ajuts per als alumnes que necessiten activitats extraescolars i per motius econòmics no poden assumir el cost total de la activitat.

Sisè. Demanar a l’Autoritat del Transport Metropolità que apliqui mesures d’accés gratuït al transport per a persones en situació d’atur i amb ingressos per sota del salari mínim interprofessional.

Setè. Demanar al Govern de la Generalitat i al Govern espanyol en les seves respectives competències l’estudi i l’aplicació de les mesures següents:

– Repartir el treball existent mitjançant la reducció de la jornada de treball a 35 hores per llei, en còmput setmanal i sense disminució de salari, com a primer pas per avançar cap a les 30 hores. La Generalitat de Catalunya aplicarà la reducció de jornada en còmput setmanal i sense reducció salarial a les plantilles de la seva Administració, així com als serveis i a les empreses públiques del seu àmbit.

– Establir per llei un salari mínim de 1.000 € nets i una pensió mínima equivalent, amb la perspectiva d’arribar al salari mínim interprofessional mitjà de la UE-15.

– Establir una prestació d’atur mínima de 1.000 € nets, amb la perspectiva d’arribar al salari mínim interprofessional mitjà de la UE-15 i de durada indefinida mentre persisteixi la crisi i l’atur massiu.

– Eliminar la precarietat laboral, respectant la regulació legal de la causalitat en la contractació i simplificant les modalitats de contracte, limitar la temporalitat en l’ocupació a un màxim de sis mesos de contractació perquè esdevingui fixa, establir els mitjans d’inspecció necessaris i penalitzar durament les pràctiques empresarials il•legals o fraudulentes. Eliminar les ETT.

– Modificar la llei perquè en cas d’acomiadament improcedent sigui el treballador o la treballadora qui tingui la preferència per tornar al seu lloc de treball i tancar, així, una de les vies de destrucció d’ocupació.

– Fer una modificació legislativa per penalitzar i garantir la recuperació de les ajudes públiques a les empreses que cometin frau, deslocalitzin la producció o tanquin.

– Impulsar la creació d’ocupació potenciant la quantitat i la qualitat dels serveis públics així com desenvolupant plenament la Llei de dependència, que pot generar centenars de milers de llocs de treball. Potenciar els plans locals d’ocupació pública.

– Crear una banca pública amb recursos suficients per atendre les necessitats creditícies que permetin sortir de la crisi. Facilitats de crèdit de l’ICO a les cooperatives impulsades per les plantilles d’empreses en crisi o que amenacin amb el tancament, a les petites empreses i a les persones autònomes.

– Incrementar els mitjans per cobrir les necessitats reals de formació de les persones aturades. Prestar un subsidi suficient per a les persones aturades sense ingressos durant els cursos de formació.

– Modificar la Llei hipotecària i la Llei d’arrendament urbà perquè les persones sense ocupació no siguin desnonades del seu habitatge. Establir una moratòria indefinida fins a la recuperació de la capacitat de pagament de l’habitatge. Condonar els deutes de les persones sense ocupació que van ser desnonades i continuen devent part del valor de l’habitatge.

– Crear un parc d’habitatges per al lloguer social amb els habitatges buits i mitjançant l’expropiació dels retinguts per constructores i bancs.

– Garantir per llei que en situació d’atur no es tallaran els serveis públics bàsics d’aigua, gas i electricitat, i, si no és possible, crear fons econòmics específics per atendre aquestes necessitats.

– Garantir per llei que les persones aturades tindran dret a l’ús gratuït del transport públic o, en cas que no sigui possible, crear un fons específic per fer realitat aquest dret.

– Garantir la gratuïtat dels medicaments per a les persones aturades.

– Dotar els ajuntaments dels recursos econòmics i els mitjans necessaris per al desenvolupament total de les accions reivindicades contra l’atur i per cobrir les necessitats bàsiques de les persones aturades.