CCOO s’oposa a la liberalització dels serveis funeraris de Barcelona

Davant la proposta de l’ajuntament d’obrir un concurs públic per vendre part de les seves accions

El sindicat considera que el funerari no és un sector qualsevol: és un servei públic molt delicat on ha de prevaldre la professionalitat per damunt del negoci i els beneficis.

Des de l’any 1997 CCOO ha vingut sent crític i s’ha oposat als processos de liberalització del sector funerari, de privatització de l’empresa pública avui Serveis Funeraris de Barcelona, en altres temps Institut Municipal de Serveis Funeraris. Ho hem fet des de la convicció que el servei funerari és un servei essencial per a la ciutadania i que per tant ha de ser tractat i considerat un servei públic garantit i accessible a tots i totes. Tot i així les circumstàncies polítiques dels darrers anys han afavorit una deriva liberalitzadora impulsada clarament per les polítiques mercantilistes de la Unió Europea i que ha tingut la complicitat dels diferents governs de l’Estat (tant des del govern central fins l’àmbit local).

Aquesta liberalització, que amb la Llei Òmnibus pren una caire absolutament desregularitzador del sector, suposa que una empresa pública es trobarà en una situació de feblesa davant els grans grups funeraris que, aprofitant la seva llibertat de moviments, poden introduir-se en el mercats locals i competir-hi. Feta la llei, feta la trampa: es volia expulsar al sector públic de l’àmbit funerari i s’ha fet a consciència. En aquest sentit des de CCOO ens reiterem en la nostra oposició a la liberalització del sector i exigim que qualsevol opció que es prengui tingui en compte:

– Mantenir la presència de l’Ajuntament a Serveis Funeraris de Barcelona com a principal garant tant dels drets i la dignitat dels ciutadans de Barcelona, com de la preservació d’uns llocs de treball de qualitat en l’àmbit funerari barceloní.
– La preservació dels llocs de treball i els drets laborals dels treballadors.
– Els drets del ciutadans a un servei funerari de qualitat i que tingui en compte tots els nivells de renda.

El funerari no és un sector qualsevol. Per CCOO és un servei públic molt delicat on es juga amb el sentiments dels ciutadans i on ha de prevaldre la professionalitat i l’afany de servei per damunt del negoci i el benefici a qualsevol preu. En aquest sentit, des de CCOO estarem atents a qualsevol indici de deteriorament i males pràctiques i treballarem per recuperar un protagonisme públic i un control democràtic que mai hauria d’haver desaparegut.