Carta de CCOO del Barcelonès a Álvaro Uribe, president de la República

CCOO denuncia la violació dels drets humans a Colòmbia

Senyor Álvaro Uribe Vélez.
President de la Republica de Colòmbia

9 d’abril de 2010

La Unió Sindical de CCOO del Barcelonès (Barcelona-Espanya) manifesta a vostè la seva profunda preocupació per la greu situació que, en matèria de drets humans i llibertats sindicals, existeix a Colòmbia i que, amb el transcórrer dels dies, s’empitjora sense que es busqui una sortida o l’aplicació de mesures del seu Govern que permetin garantir llibertats bàsiques de la democràcia.

Avui ens hem assabentat que vuit miners van ser assassinats per homes armats que es traslladaven en dos vehicles i una moto, que els fets van ocórrer en el lloc conegut com a “Alt d’Ovelles”, zona rural del municipi de Suárez, en el departament de Cauca, sud de Colòmbia. El lloc on va ocórrer la massacre és la part alta del ric Ovelles i s’hi arriba per carretera en un recorregut de gairebé una hora i una hora a peu.

Ens consta que diverses organitzacions locals ja havien advertit de la greu situació de conflicte social i armat que es viu en els municipis del nord-occident del Cauca, i en particular en els municipis de Suárez, Morales i Buenos Aires.

Sol•licitem una investigació i una explicació del Govern nacional perquè, malgrat les innombrables sol•licituds de protecció a aquestes, les comunitats de la zona i del nombrós contingent militar i de policia que es troba a l’àrea, els autors d’aquesta massacre sembla que van tenir tota la llibertat d’ingressar al territori, cometre el fet i sortir-ne impunement.

Una missió de verificació, composta pel Procés de Comunitats Negres (PCN), l’Associació de Cabildos Indígenes del Nord del Cauca i l’Associació per a la Investigació i l’Acció social NOMADESC, es troba a la zona amb l’objectiu d’ampliar la informació, de la qual també esperem novetats.

Recentment, el 27 de gener de 2010, una delegació de l’Estat español va ser a Colòmbia en missió de verificació de la situació de drets humans en aquest país. Aquesta missió no va viatjar fins al territori, però, en les seves reunions amb els sectors socials a la ciutat de Santiago de Cali, va tenir l’oportunitat de conèixer els testimoniatges del conflicte social i armat que es viu al territori, la vulnerabilitat en la qual es troben les comunitats indígenes, afrodescendients i camperoles que habiten la zona. La delegació de l’Estat español va efectuar un pronunciament públic en què presenten les seves conclusions i propostes enfront de la situació .

Fets com aquest ens indiquen que no sembla existir una VOLUNTAT POLÍTICA del Govern nacional i dels organismes de protecció per complir amb les normes nacionals i internacionals de respecte als drets humans. És absolutament preocupant que, malgrat els pronunciaments de la comunitat internacional, les judicializacions, denúncies, audiències, demandes, sol•licituds, etc., l’Estat colombià no hagi brindat garanties per a la vida de les comunitats.

Per tot l’anterior, sol•licitem una vegada més del Govern nacional respostes immediates a les comunitats sobre la reiterada violació als drets humans, en particular sobre els lamentables fets en els quals van perdre la vida 8 miners.

Els anteriors fets són molt lamentables, confirmen la gravetat de la situació dels drets humans a Colòmbia i la preocupació de la comunitat internacional. Això exigeix mesures especials i investigacions molt serioses per descobrir els autors materials i intel•lectuals, perquè aquesta nova massacre no quedi en la impunitat.

Atentament

Ceferino Alonso, responsable de Cooperació i Solidaritat