CCOO del Barcelonès considera desmesurats els augments del transport públic acordats per l’ATM

Un cop conegudes les noves tarifes del transport públic que han d’entrar en vigor el proper dia 1 de gener, no podem sinó expressar la nostra preocupació i desacord amb l’augment desmesurat que observem en la totalitat del títols actuals de transport públic que disposem a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Amb una inflació interanual xifrada el mes de desembre en un 2,4%, tots el títols creixen per damunt d’aquest percentatge. El que més crida l’atenció es la T-10, la més usada, que creix prop d’un 7%, i la T-50/30, particularment útil per als treballadors i treballadores, augmenta en un 5,7%.

És incoherent que els pressupostos municipals de Barcelona, la ciutat més afectada per l’augment, estableixin la contenció de la pressió fiscal amb només un 1,8% d’augment dels impostos locals, però traslladin els costos d’explotació de la xarxa de mobilitat pública als seus usuaris. Així ni potenciem l’ús del transport públic, ni limitem l’ús del vehicle privat.

Volem destacar també la inoportunitat d’aquest augment desmesurat en un context de crisi econòmica que, com sempre, té repercussions dramàtiques en l’augment de l’atur i castiga, per tant, de manera directa, els treballadors i treballadores.

CCOO del Barcelonès es manifesta partidària de contenir els preus del transport públic, per potenciar-ne l’ús, i augmentar, si cal, l’aportació pública al seu manteniment per equilibrar l’augment de costos provocats pels preus del combustible. En tot cas, cal mantenir la proporció 60-40 de cost per a l’usuari i per a l’Administració, que amb aquest augment ja es desequilibra, segons manifestacions de Manel Nadal, secretari de Mobilitat de la Generalitat.

CCOO del Barcelonès valora positivament la creació de la T-12, un nou títol per fidelitzar al transport públic els escolars i el sector més jove de la població. Tot hi això, ho considera insuficient. Cal recordar la proposta de títols socials efectuada pel nostre sindicat fa escassos mesos, que contribuirien sens dubte a l’augment significatiu d’ús del transport públic per amples sectors de treballadors i treballadores. Demanem, per tant, a l’Autoritat del Transport Metropolità, la implementació d’aquests nous títols, que ajudaria, amb l’increment de l’ús, a finançar millor la xarxa i faria innecessaris els augments desproporcionats i desmesurats a què ens tenen acostumats any rere any, que causen l’efecte contrari: desincentiven clarament l’ús del transport públic.