Premi Aurora Gómez a la lluita feminista en l’àmbit laboral

CANDIDATURES PRESENTADES

Candidatura 01

Acció:
Protocolo de protección en caso de violencia de género, en la empresa “Manufacture de Maroquinerie et Accessoires Louis Vuitton”

Persona/entitat proposada:
Negociadoras   y   negociadores   de   las   secciones   sindicales   de   CCOO   en   la  empresa  LOUIS  VUITTON

Presenta:
Elisabeth   Jiménez   Rodríguez (Responsable   de   la   Secretaría   de   la   Mujer   y  Politicas  LGTBI+  de  CCOO  de  Industria )

Descripció de l’acció:
L’objecte d’aquest Protocol és contribuir des de tots els àmbits a facilitar el dret a la protecció i a l’assistència social integral de les dones víctimes de violència de gènere i sensibilitzar a través de la seva difusió al personal de l’empresa “Manufactura de Maroquinerie et Accessoires Louis Vuitton”. Sobre la base d’aquest protocol, s’intentarà negociar dins de les empreses accions i mesures contra qualsevol acte de violència física i psicològica exercit per un home sobre una dona;  incloent-hi les agressions a la llibertat sexual, les amenaces, la coacció o la privació arbitrària de llibertat;  i també donar suport global i coordinat dins de l’empresa, a aquells treballadors víctimes de violència de gènere en la concreció definida en la LO.  1 /2004.

Candidatura 02

Acció:
Assessorament a Treballadores de la Llar i les Cures de CCOO de Catalunya (SAT-Llar)

Persona/entitat proposada:
Servei d’assessorament per a Treballadores de la Llar i les Cures de CCOO de Catalunya  (SAT-Llar)

Descripció de l’acció:
SAT-Llar  és un servei d’assessorament integral i gratuït adreçat a treballadores de la llar i les cures, promogut per la Federació de Construcció i Serveis i pel Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers (CITE) de CCOO de Catalunya.
–    Informació sobre drets laborals: acomiadaments, liquidació, contractes, jornada laboral, vacances i denuncies a la inspecció de Treball.
–    Assessorament sobre temes relacionats amb la Llei d’estrangeria i la tramitació de procediments administratius vinculats a aquesta legislació (autorització de residència i treball, reagrupament familiar, renovacions, familiars de comunitaris…).
–    Informació sobre recursos de caràcter social i derivació a altres serveis, en funció de la problemàtica plantejada (violència de gènere, serveis socials…).
–    Impartició de mòduls formatius B i C de 15 hores sobre coneixements laborals i coneixements de la societat catalana previstos en la Llei d’acollida per a persones immigrades i retornades a Catalunya.

Candidatura 03

Acció:
Servei d’assessorament, informació i suport, obert i gratuït adreçat a persones treballadores i a la ciutadania en general.

Persona/entitat proposada:
‘OFICINA D’ACCIÓ SOCIAL DE LA UI CCOO BAIX LLOBREGAT, ALT PENEDÈS, ANOIA, GARRAF

Miguel Ángel Merino, secretari de socioeconomia i polítiques públiques,

Descripció de l’acció:
CCOO de les comarques del Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia, i Garraf ha obert un espai al sindicat per poder atendre, acompanyar i ajudar a aquelles persones més vulnerables i més castigades per les successives crisi econòmiques que continuen profunditzant en la desigualtat social. Persones que més necessiten l’acció protectora del sindicat i, que per la seva situació estan massa lluny del fet i de l’organització sindical. Als locals de les CCOO BLLAPAG les persones usuàries han trobat gent compromesa i disposada a acompanyar-les en els dubtes que sorgien referent al tema laboral i econòmic, ja que era impossible aconseguir cita presencial a les oficines del SEPE. També hem ajudat a reforçar l’autonomia personal d’aquelles dones que no disposaven de dispositius digitals, ensenyant-les a realitzar els tràmits en línia per a pròximes ocasions i informant de com podien consultar l’estat de la seva prestació per la web del SEPE. Però sobretot, és remarcable l’acompanyament a les dones en una situació d’especial vulnerabilitat, amb situacions complexes, en uns tràmits que les ajuda a guanyar autonomia

Candidatura 04

Acció:
Experiència de lluita feminista: ERO de l’empresa multinacional sueca de distribució de roba i complements  H&M

Persona/entitat proposada:
FEDERACIÓ DE SERVEIS DE CCOO DE CATALUNYA.

Secretaria de Dones i igualtat de la federació de Serveis

Descripció de l’acció:
El passat 7 d’abril, l’empresa multinacional sueca de distribució de roba i complements  H&M (Hennes & Mauritz), comunicà l’inici del període de consultes desprès de plantejar un Expedient de Regulació de l’Ocupació (ERO) i una Modificació Substancial de les Condicions de Treball (MSCT) per causes organitzatives i productives.
H&M empresa molt feminitzada amb una bona part de la plantilla treballant amb temporalitat i a temps parcial, cobrant uns salaris de misèria, vol acomiadar 1066 persones, dones majoritàriament, i modificar la jornada de 50 persones per reduir-la.
Desprès de concentracions, dos dies de vaga i varies reunions, vam aconseguir que H&M retires la MSCT i sobretot l’objectiu prioritari de reduir els acomiadaments de 1066 a 349, a més d’altres condicions importants.
Tot allò va ser possible gracies al seguiment massiu de la plantilla, dones, majoritàriament, que junt amb els seus companys, van sortir al carrer a lluitar pels seus llocs de treball.