Premi Aurora Gómez a la lluita feminista en l’àmbit laboral

CANDIDATURES PRESENTADES

Candidatura 01

Acció:
Grup de 50 treballadores de cures i de la llar Clintu que s’han agrupat per demandar l’empresa a través del Gabinet Jurídic de CCOO de Catalunya

Descripció de l’acció:
A partir de la consulta d’una treballadora que acudeix al sindicat a demanar assessorament per haver rebut una citació judicial per impagament de quotes d’autònoms com a treballadora de Clintu, es crea un grup de whatspp entre una cinquantena de companyes. I, a partir de la inclusió en aquest grup d’una sindicalista, es comença a fer un treball d’organització que deriva en assemblees i que culmina amb l’afiliació d’aquestes 50 treballadores a la federació d’Habitat i la presentació d’una demanda contra l’empresa, gestionada pel Gabinet Jurídic de CCOO de Catalunya.

Candidatura 02

Acció:

Acció sindical del comitè d’empresa, constituït per cinc delegades de CCOO, a la residència i centre de dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i física de Can Serra de l’Hospitalet de Llobregat.

Descripció de l’acció:

Les persones que conformen el comitè han hagut d’afrontar menyspreu i un expedient per part de l’empresa per haver interposat una denúncia per irregularitats greus ocorregudes al centre.  Amb l’ajuda de companyes sindicalistes de la Federació d’Educació, del Gabinet Jurídic i de la coordinadora de  CCOO a l’Hospitalet  van afrontar la situació teixint xarxa entre elles, amb entitats de la ciutat i amb l’associació de familiars de les usuàries i usuaris de Can Serra. Això els va donar una experiència i una consciència que, també, els va servir per encarar la duresa de l’experiència de la pandèmia en el seu lloc de treball i per incorporar-se al grup motor de Dones de CCOO de l’Hospitalet.

Candidatura 03

Sentència judicial guanyada pel Gabinet Jurídic de CCOO de Catalunya

Descripció de l’acció:
El Gabinet Jurídic de CCOO de Catalunya va guanyar una sentència d’una demanda interposada per la secció sindical de CCOO a l’empresa Galp davant de la Inspecció de Treball. Cursada la investigació, es va imposar una multa a l’empresa de 25.000 euros per imposar un anunci en la roba de treball en la zona dels pits (segons l’empresa, on sempre es posa) i per obviar les queixes de les treballadores. L’anuncia deia: “Evologic. Pregúntame por el carburante más avanzado del mercado”. El motiu de la denúncia era una discriminació indirecta per raó de sexe: un home amb la mateixa samarreta amb el producte al pit no rep comentaris del tipus “Jo vull un d’aquests”.

Candidatura 04

Acció:
Negociació del pla d’igualtat a l’empresa HP

Descripció de l’acció:
“CCOO. Millores per a la dona treballadora” és el procés de negociació del pla d’igualtat a l’empresa Hewlett Packard , amb mesures correctores de millores i conciliació per a la dona en l’entorn laboral, personal i familiar.

Candidatura 05

Acció:

Informe ‘Precaritzar allò precari: treballadores de cures i neteja a domicilis en plataformes digitals’, d’Irene Galí Magallón, tècnica del Centre d’Estudis i Recerca Sindicals de CCOO.

Descripció de l’acció:

El treball de cures i de neteja a domicili es caracteritza per la seva històrica feminització, una molt escassa valoració social i econòmica i, de manera més recent, per una elevada presència de dones migrants entre la seva força de treball. Són aquestes, i no altres, les raons que justifiquen la discriminació laboral que pateixen les treballadores del sector, que es distribueixen entre la informalitat i la inclusió en un Sistema Especial de Treballadores de la Llar que les condemna a ser treballadores de segona. Si bé de manera recent, arran de la ratificació del conveni 189 de la OIT a Espanya, s’està avançant en el reconeixement dels drets laborals de les treballadores de cures i neteja, encara queda camí a recórrer.

L’informe Precaritzar allò precari: Treballadores de cures i neteja a domicilis en plataformes digitals. Els casos de Clintu, MyPoppins i Cuideo, elaborat pel Centre d’Estudis i Recerca Sindicals (CERES) de CCOO de Catalunya i dirigit per la sociòloga Irene Galí Magallón pretén descriure els efectes que la irrupció de les plataformes digitals està tenint en les condicions de treball d’un sector que ja era prèviament vulnerable. A més, intenta donar arguments jurídics per determinar la laboralitat de la relació existent entre plataforma i treballadores, pas imprescindible per a reclamar els drets laborals que se’n deriven.

L’informe, presentat el 31 de març de 2022 a la seu nacional de CCOO de Catalunya, està publicat en català i castellà i s’ha presentat també en unes jornades a la Universitat  Pablo de Olavide, de Sevilla.