Pels 50 anys, anem al teatre

La FAVB, CCOO i l’AV Poblenou celebren mig segle de moviments veïnals amb En Bangkok también hay ratas, de la Voz Ahogada

La FAVB (Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona) i l’Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou celebren el seus 50 aniversaris amb un acte en col·laboració amb CCOO i el suport de Memorial Democràtic, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona el proper dijous, 10 de novembre, a les 19.30 h al Teatre de l’Aliança del Poblenou. S’hi homenatjarà el moviment veïnal amb la funció teatral d’En Bankok también hay ratas, de La Voz Ahogada projecte escènic. Comptarà amb la intervenció del secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, i de representants de la FAVB i de l’AV Poblenou.

En Bangkok también hay ratas és un projecte escènic híbrid que combina escenes de teatre amb projeccions visuals, música i humor. El nom fa referència a la resposta que va donar el llavors alcalde franquista Joaquín Viola a una comissió de veïns de la Verneda, que s’havien queixat per la brutícia i la insalubritat al barri. Durant una hora i mitja ens fem partíceps de les peripècies de la Rosi i la Mari, dues migrants que protagonitzen els moviments veïnals de la Barcelona dels seixanta i dels setanta, que han seguit vius fins a dia d’avui. Basada en els testimonis de més d’una vuitantena de persones, l’obra èmfasi en el retrat i la memòria democràtica de les dones dels barris obrers, repassant tant la història de la immigració i de les lluites veïnals com de lluites sindicals com la de la tancada de dones de Motor Ibérica i, en definitiva, de la lluita per les llibertats democràtiques, socials i nacionals.

L’obra ha estat guardonada amb el primer premi Filadora 2021 impulsat per Barcelona en Comú. Filadora és un programa de suport econòmic a iniciatives ciutadanes que enforteixen el teixit social dels barris i de la ciutat de Barcelona. La tercera edició es va dedicar a la promoció de projectes culturals per pal·liar l’estat crític del sector en un context marcat per l’emergència epidemiològica.

Sobre la companyia

La Voz Ahogada projecte escènic és la companyia fundada a Barcelona l’any 2017 pels actors de teatre i de televisió Iván Campillo i Mireia Clemente i actualment compta amb un equip artístic format per artistes de referència com les actrius Mònica Mas, el coreògraf Máximo Hita o el músic Jorge Sarraute. La companyia té com a objectiu la recerca i la difusió de la memòria històrica mitjançant el teatre social i activitats pedagògiques. Col·laboren amb entitats memorialistes com l’ACEPF o l’Amical Brigades Internacionals de Catalunya, amb historiadors, testimonis reals i altres agents de participació ciutadana. Han realitzat muntatges com A voz ahogada. Un homenatge a Miguel Hernández, Una nova primavera. La història de les Brigades Internacionals, La Lola. Memorias de una mujer republicana o Dones lliures. Les preses polítiques de la Trinitat al final del franquisme.