El procediment per a la integració del professorat PTFP a Secundària (grup A1) començarà la segona quinzena de juny

Avui, 31 de maig de 2023, el Departament d’Educació ens ha presentat finalment l’esborrany de resolució per a la integració del professorat funcionari de carrera del cos, a extingir, de professors tècnics de formació professional, en el cos de professors d’ensenyament secundari. La proposta segueix les disposicions del Reial Decret 800/2022, treballat i negociat per CCOO en la mesa del personal docent no universitari del Ministeri d’Educació i FP.

Les previsions del Departament són que el procediment s’obrirà la segona quinzena de juny. Hi haurà 20 dies hàbils per sol·licitar la integració en procediment ordinari fins a la segona quinzena de juliol. Sortiria la publicació provisional al cap d’una quinzena i la definitiva el 31 d’agost.

En aquest procediment, adreçat només a personal actualment funcionari de carrera, caldrà fer la sol·licitud telemàticament i, si la titulació universitària ja consta a l’atri, no s’haurà de tramitar cap altra documentació. Per a totes aquelles persones a qui la titulació universitària no consti a l’atri tindran un espai per fer-la arribar en format pdf o zip.

Pel que fa al personal docent interí de les 19 especialitats de PTFP que passen a secundària el Departament ha manifestat la seva voluntat de que el traspàs sigui automàtic al setembre i ja estiguin integrats a secundària a l’inici de curs.

La retroactivitat d’aquest procediment pel personal funcionari de carrera a 19 de gener de 2021 comportarà que qui ja era funcionari de carrera, de qualsevol especialitat del cos PTFP, a aquella data rebi els endarreriments salarials corresponents. El Departament d’Educació ha expressat que voldria que es feu efectiu entre el proper setembre i l’octubre.

Totes aquests qüestions ja estan incloses en el reial decret esmentat fil per randa a com s’han aplicat amb l’excepció del professorat jubilat, ja que considera requisit per participar-hi estar en actiu a gener del 2021, i podrà participar d’aquesta integració i cobrar els endarreriments acumulats des d’aquella data fins a la seva jubilació. Valorem positivament aquesta disposició que millora l’aplicació literal del reial decret.

Hem manifestat la nostra disconformitat en la demora d’aquest procediment ja que la resta de comunitats autònomes ja el tenen engegat o finalitzat. Aquesta demora provocarà que el procediment es faci a l’estiu que és la pitjor opció per tothom. El Departament d’Educació ha atribuït aquesta demora a que els serveis centrals estan col·lapsats per excés de feina i que ho han fet tan aviat com han pogut. Hem fet notar que la manca de personal d’administració del Departament també succeeix als centres i que és imperatiu un increment del finançament en educació per millorar-ne la qualitat i no seguir amb les mancances estructurals que patim.

Queden pendents totes aquelles diferències retributives que no soluciona el reial decret. Primera, la retroactivitat tant pel personal interí com funcionari en pràctiques, que tenim recorreguda judicialment via contenciós administratiu a nivell estatal. Segona, l’equiparació salarial per a tot el personal docent que no es pugui integrar. Tercera, l’equiparació salarial dels mestres de taller d’Arts plàstiques i disseny al professorat d’Arts plàstiques i disseny. Hem recordat al Departament el seu compromís de negociar-ho en el marc de la mesa sectorial, tal com emplaçava l’acord per a la planificació de l’FP entre Govern i CCOO  de 28 de març del 2023.

Totes aquestes diferències retributives s’eliminaven en la proposta d’acord del Departament al desembre passat en el marc de la negociació entre administració i sindicats d’educació. Acord que va saltar pels aires en el particular estira i arronsa entre el Departament d’Educació i el sindicat majoritari de Docents de pública no universitària. I aquest joc del gat i la rata d’ambdós protagonistes va tornar a fer impossible l’equiparació salarial divendres passat, per bé que després es van reunir a porta tancada sense la presència de cap altre sindicat i no sabem de què es va parlar ni quins cromos es van repartir. En la mesa d’avui, on sí hi érem tots els representants legítims dels i les docents catalanes -i no hauria de ser mai d’una altra manera-, el Departament ha dit que serem els darrers en fer la Integració però tindrem la millor Integració de totes. Per ara tenim la mateixa Integració que la resta, la que obliga el Reial Decret, però tard i en període de vacances. Exigim al Departament que almenys prengui totes les mesures per evitar incidències en aquest procés, com ha passat en altres que estan donant molt malestar al personal docent,  i que s’assegui a negociar amb seriositat l’equiparació salarial.