VALORACIÓ DE CCOO DELS RESULTATS DE L’INFORME PISA 2022: NO ANEM BÉ!

A la Federació d’Educació de Comissions Obreres de Catalunya estem molt preocupades pels resultats de l’informe de PISA. Creiem que hi ha diferents causes per explicar aquests resultats, sense entrar en el procediment de l’informe i en allò que mesura.

La primera, i segurament la més important, és que tenim les ràtios més altes de tot l’Estat per grup classe. A l’ESO i a l’FP de grau mitjà som els primers de tot l’estat amb les ràtios més altes. Batxillerat, infantil, primària i  FP de grau superior són les segones ràtios més altes de l’Estat. Això influeix molt perquè no podem donar a l’alumnat una atenció personalitzada i individualitzada i acompanyar-los en l’aprenentatge com es mereixen en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

La segona causa per la qual no es desenvolupen polítiques educatives apropiades és la manca d’inversió en educació. Sabem que amb dades del 2020 estem al 3,82% del PIB en inversió educativa a Catalunya, mentre que la mitjana d’inversió a  l’Estat és del 4,93%, estant molt lluny del 6% que marca la mateixa LEC. Aprofitem per reclamar als grups parlamentaris que estiguin a l’altura i aprovin la ILP del 6% per poder millorar l’educació, l’atenció a l’alumnat i poder millorar aquests resultats educatius tan preocupants.

Un altre aspecte molt important seria la manca d’acompanyament als centres, en coeducació i benestar, que influeix l’entorn d’aprenentatge i la salut i benestar de l’alumnat i del personal dels centres educatius.

Tampoc podem obviar, que ha arribat molt alumnat nouvingut en zones de vegades econòmicament i socialment desafavorides i no s’han posat els recursos suficients per atendre aquest alumnat. Els centres de màxima complexitat necessiten més acompanyament i més recursos, perquè si no el sistema educatiu no és equitatiu i no genera igualtat d’oportunitats ni cohesió social.

I finament, però no menys important,  assenyalem el decret de plantilles. Fa molts anys que des de CCOO demanem que es derogui l’actual decret de plantilles. L’argument principal del Departament d’Educació en la seva defensa és que millora la qualitat educativa i ja veiem amb dades fefaents que no és així. Hem de seure amb el Departament d’Educació i negociar una modificació d’un nou decret de plantilles que tracti amb igualtat, mèrit, capacitat, transparència i publicat al personal docent, per què això també millora el sistema educatiu català en tots els seus àmbits.

Des de CCOO esperem que aquests resultats ens facin reflexionar a tots i totes i que l’administració educativa prengui les mesures més adients per poder atendre l’alumnat amb més qualitat.