Cobrament aquest juliol del 60% de la paga extra pendent del 2013 (reunió de Mesa General de Funció Pública de 15 de juny de 2020)

CCOO denunciem la manca total de voluntat negociadora del Govern amb els representants de les treballadores i els treballadors de la Generalitat sobre les gratificacions extraordinàries amb motiu de la pandèmia COVID-19, que des de ja fa una setmana ha anunciat, via premsa i xarxes socials, la seva “decisió” en aquest sentit, pendent de ser “ratificada” en la reunió del Govern del 16 de juny. Per CCOO és inadmissible jugar a fer simulacres de negociació

Cobrament aquest juliol del 60% de la paga extra pendent del 2013

El Govern comunica que abonarà en la nòmina del mes de juliol el 60% de la paga extra pendent del 2013 als treballadors i treballadores públics i així dóna compliment a l’acord signat amb CCOO i UGT el desembre de 2018 per fer efectiu el retorn de les quantitats pendents de les pagues extraordinàries del 2013 i el 2014. Volem recordar que l’acord va ser fruit d’una convocatòria de vaga, i que sense aquest acord seguiria pendent el cobrament de la paga de 2013.

En compliment de l’acord, el 2019 ja es va abonar el 40% de la paga extra del 2013 i ara farà efectiu el 60% restant. L’acord preveia que durant el 2021 es pagués el 55% de la paga corresponent a l’any 2014 i un 50% del complement de productivitat. Finalment, el 2022 es faria efectiu el retorn del 45% restant de la paga corresponent a l’any 2014 i el 50% restant del complement de productivitat. L’acord deixava oberta la possibilitat d’escurçar en un any els terminis de devolució de la paga 2014.

CCOO sol·licitem l’avançament de la paga del 2014 i cobrar-la íntegrament abans de final d’aquest any 2020, com a millor manera de retribuir i fer reconeixement a la plantilla de la Generalitat: el retorn de tot el que se’ls deu des de les retallades. Tot i que l’acord el que preveu és el retorn en els 2021 2022, CCOO proposem fer front comú amb el Govern per traslladar la petició al Govern de l’Estat i de la Unió Europea si cal, per saldar aquest deute de la crisi anterior. Des de Funció Pública se’ns contesta que aquesta petició és del tot inacceptable, i que no estan en disposició de tractar-la.

Aplicació dels Fons Addicionals del 2019 i el 2020

Durant la reunió el Govern proposa aplicar els Fons Addicionals del 2019 i el 2020 destinats a tot el personal per gratificar amb 140 M€ els professionals del sistema públic de salut i residencial que han treballat durant la crisi de la COVID-19 i la seva tasca ha estat clau per fer front a la pandèmia (adjuntem proposta). També proposa gratificar el personal d’alguns altres serveis bàsics essencials que hagin prestat serveis de forma presencial i amb la realització d’hores extraordinàries, mitjançant el complement d’un 50% addicional per les hores extres realitzades (vegeu la proposta de complement de productivitat extraordinari als professionals sanitaris amb motiu de la pandèmia COVID-19).

CCOO davant aquesta proposta recorda que l’objectiu dels fons addicionals dels anys 2019 i 2020, pendents encara de distribuir, segueix sent la recuperació salarial per a totes les persones afectades per les retallades. Preguntem al Govern si tenen voluntat real de negociar amb els sindicats les seves propostes que només coneixem per la premsa i si estan disposats a estudiar les propostes alternatives a la seva que presentem.

CCOO manifestem que si el govern té voluntat de retribuir econòmicament les treballadores i els treballadors que han estat en primera línia durant la fase més dura de la pandèmia ha d’entendre que es tracta de col·lectius diversos, de l’àmbit públic i privat, afectats per diferents convenis col•lectius i acords de condicions de treball, de molts sectors econòmics. Per tant, CCOO emplaça el govern a fer la seva proposta a la mesa del diàleg social recentment constituïda, on tots els actors i agents podran participar.

Aquesta és la posició que CCOO de Catalunya defensa coordinadament per a tots els col·lectius dels serveis essencials amb un sobreesforç i exposició equiparable: per posar alguns exemples, personal sanitari i sociosanitari, de residències, personal de neteja, transport sanitari, personal de seguretat, serveis socials, personal penitenciari, centres de menors…..

Per a CCOO fem constar que totes i tots els professionals han de ser tractats de la mateixa manera. I si se’ls vol retribuir, ha de ser de manera linial. Les diferenciacions de les categories professionals ja hi són a les taules retributives.

Això es tracta d’una gratificació, i com a tal ha de ser repartida per a tothom que ha lluitat contra la COVID-19 d’igual forma i en aquest punt, davant la negativa de Funció Pública a una negociació real, quan ja han anunciat fa dies què acordaran al Consell de Govern, CCOO abandonem la reunió.
Des de Funció Pública, ens diuen simplement que la proposta és la presentada i els 3 sindicats amb representació a la Mesa General de Funció Pública ens queixem de la manca de negociació col·lectiva i abandonem la reunió.