Nou permís parental per cura de fill/a o menor acollit fins als vuit anys

Amb la reforma de l’art. 49 de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic, s’ha afegit a la lletra g) un nou permís per conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

Aquest permís és per a tenir cura d’un fill o filla, o d’un menor acollit per una durada superior a un any, fins que compleixin els vuit anys d’edat. Naturalment, no es fa distinció entre paternitat biològica o adoptiva.

És un permís no retribuït.

Té una durada no superior a vuit setmanes en total. El gaudi d’aquestes podrà ser continu o discontinu. Podrà gaudir-se a temps complet o a temps parcial. Ara bé, l’elecció entre aquestes dues modalitats, a més de la voluntat del titular, pot veure’s condicionada per les necessitats del servei, així com pel que s’estableixi als reglaments –encara no aprovats– que desenvoluparan la norma legal.

Per tal d’evitar perjudicis laborals que històricament ha comportat per les dones la possibilitat que un membre de la parella acumuli total o parcialment el permís de l’altre, aquest permís no pot transferir-se. Com ja passa amb els permisos de lactància o de paternitat, cada membre l’ha de gaudir de manera exclusiva.

Com se sol·licita? Amb una antelació mínima de quinze dies hàbils, la persona progenitora o acollidora beneficiària comunicarà les dates d’inici i fi en que pretén gaudir del permís. En cas que vulgui gaudir del període en la seva modalitat discontinua, haurà d’informar del període i gaudir-lo per setmanes completes. Actualment la petició d’aquest permís no està activa a l’atri i es fa mitjançant petició genèrica dirigida a la persona cap de personal del servei territorial.

Recordem que el gaudiment queda condicionat a les necessitats del servei. Ara bé, tampoc podrà l’Administració negar-ne la concessió, sense oferir una alternativa a les persones interessades, compatible amb les necessitats del seu lloc de treball. La norma no aporta més detalls sobre els termes en podran negociar els treballadors públics afectats amb l’Administració. Treballarem sindicalment el desenvolupament dels reglaments i portarem a l’administració les problemàtiques que es puguin produir.

Ara bé, sí que s’especifica una mesura d’ajornament, en cas que dues persones beneficiàries d’aquest permís “pel mateix subjecte [o sigui, fill/a o menor acollit, menor de 8 anys] i fet causant [tenir-ne cura]” treballin a la mateixa unitat. Aleshores, sempre que la concessió simultània del permís comporti greus prejudicis al funcionament de la unitat de treball i, un cop, les alternatives proposades per l’Administració siguin refusades o no sigui viable cap alternativa, la llei l’autoritza a ajornar-ne la concessió del permís per “un període raonable”.

#CCOOMPROMESES amb tu,

#CCOOMPROMESES amb l’educació.