Ni una retallada més, fem-hi front!

Organitzem-nos per trencar l’enrocament del Departament d’Educació

Les organitzacions sindicals sotasignants fem una crida a reprendre les mobilitzacions i l’organització als centres educatius per fer front a la nova imposició del calendari i per exigir la reversió de totes les retallades.

El passat mes de gener el Departament d’Educació va fer a la part social una darrera oferta derivada de les negociacions que s’havien produït al llarg del 1r trimestre i dins del context de vaga convocada conjuntament amb sanitat pels dies 25 i 26 del mateix mes, des d’aleshores no s’ha fet cap avançament. La proposta, encaminada a la recuperació del primer estadi als sis anys i l’equiparació salarial del professorat de formació professional, va ser valorada positivament per la part social, però alhora presentava importants mancances en la seva concreció (ni calendari de retorn del deute, ni garantia de l’equiparació plena per a tot el col·lectiu) i deixava fora elements molt rellevants de la plataforma reivindicativa impulsada el darrer curs.

Després de més d’un any de mobilitzacions històriques, la part social consideràvem de mínims no mantenir cap retallada el curs vinent (com és la reducció de dues hores lectives per als majors de 55 anys), un calendari negociat i no imposat i garantir que el procés d’estabilització no suposarà acomiadaments de docents. Aquesta contraproposta no ha estat atesa per part de l’administració.

Mentrestant, la realitat a l’educació s’ha agreujat: el creixent desprestigi i el deteriorament de les condicions laborals ha portat a una situació on cada cop és més complicat trobar professionals disposats a treballar a les aules. La conselleria, lluny de cercar solucions que impliquin millorar les condicions laborals (i incentivar així l’accés a la professió docent), imposa mesures que les empitjora, com l’exigència de triar la comarca a la borsa docent.

Simultàniament, el Departament d’Educació, ignorant i menystenint les propostes de la part social, s’enroca en la seva política i tira endavant un calendari escolar unilateralment, fent gala novament del seu tarannà poc dialogant i impositiu. Així, ha avançat l’inici de curs al dia 6 de setembre, incloent-hi les tardes lectives i la presencialitat la primera setmana de juliol als centres de treball, sense haver-ho negociat ni acordat. Això suposa augmentar la sobrecàrrega i la vulneració de drets laborals. Resulta un calendari injustificat i irracional si es tenen en compte les temperatures extremes cada cop més freqüents als centres de treball no adaptats.

Per tot això, la unitat sindical creiem necessari continuar avançant en la negociació de les mesures exposades i d’altres reivindicacions essencials en clau de política educativa.

Davant això, proposem:

• Reprendre l’organització: reactivar les assemblees dels centres i les territorials.
  • Realitzar assemblees telemàtiques unitàries aquest dimecres 10 de maig per parlar de la greu situació en què ens trobem i fer propostes per revertir-la.
  • Visibilitzar el conflicte als centres de treball, reprenent mesures com els dimecres grocs i pancartes informatives i reivindicatives.
  • Informar tota la comunitat educativa i fer-la partícip.
  • Tornar als carrers: convoquem concentració a Via Augusta, davant el Departament d’educació, aquest dijous a la 13h amb motiu de l’aprovació de l’ordre de calendari i impulsem una mobilització unitària a finals de maig.

Barcelona, 7 de maig de 2023.

Image 1
Whatsapp Image 2023 05 11 At 09 28 59