Delimitem funcions i evitem la sobrecàrrega
Adjudicacions d’estiu curs 26-27:
Enguany, una de les novetats ha estat que s’ha publicat el número d’ordre dels funcionaris de carrera. El Departament aclareix que han tingut prioritat els funcionaris que tenen l’especialitat per oposició o per adquisició de noves especialitats, tal com determina la base 10 de la convocatòria.
El Departament reconeix que les FAQS sobre el procés d’adjudicacions d’estiu estaven incompletes, però que eren correctes. Per als propers procediments el Departament s’ha compromès a millorar la següent informació: les FAQS, la resolució de la convocatòria i la informació pública de l’adjudicació.
Pel que fa a les reclamacions, el Departament exposa que no té temps de respondre a totes les reclamacions provisionals.
CCOO considerem que això no pot ser una excusa per no donar resposta a les treballadores perquè, entre d’altres, genera opacitat i indefensió i, per tant, vulneració de drets.
El Departament, vol tornar a posar sobre la taula les entrevistes als llocs de treball dels Serveis Educatius i tirar enrere un acord amb la part social que millora considerablement la provisió objectiva del llocs de treball de l’administració pública. CCOO hi estem totalment en contra.
Tot i que el Departament ha pogut millorar la destinació definitiva de les docents desplaçades i enguany hi ha menys docents afectades CCOO continuem exigint que no hi hagi cap docent desplaçada i tornem a demanar al Departament que s’apliqui la proposta de CCOO per millorar l’adjudicació d’aquestes treballadores al llarg del curs. Cap docent desplaçada per territori o especialitat!.
Pel que fa a llocs de treball com la IOC o el servei d’atenció domiciliària demanem publicitat i transparència de les places que han estat adjudicades.
Nomenaments de finals d’agost: exigim que la cobertura de les vacants sigui estrictament per número de borsa i que no es cobreixin pel procés d’entrevistes.
Docents alliberades per funcions sindicals: les docents alliberades per funcions sindicals continuen patint discriminacions, com per exemple la supressió del lloc de treball (sense justificació) o no rebre continuïtat pel fet de ser delegades. Les funcions sindicals són un dret fonamental que cal respectar per poder cuidar la professió. Demanem responsabilitat a l’administració perquè això no passi.
A les adjudicacions d’estiu cap més discriminació!: ni per l’exercici de funcions sindicals, ni per l’exercici del dret a vaga, ni per embaràs, ni per reducció de jornada ni per qualsevol altre motiu d’exclusió!
Càrrecs de coordinació
CCOO lluitem per millorar els DOIGC:
Tipificació de càrrecs, concretant les seves funcions i tasques de tots els càrrecs de coordinació en funció de la càrrega de treball, responsabilitat, nombre de grups i alumnat del centre per evitar la sobrecàrrega de treball.
Evitar l’arbitrarietat que provoca el fet que cada centre gestioni la bossa horària de càrrecs i s’organitzi amb criteris d’autonomia de centre. Un cop més, demanem la derogació del decret d’autonomia de centres i de direccions perquè són els decrets que provoquen aquestes greuges comparatius entre centres.
Exigim el compliment d’aquests principis generals:
-Tots els càrrecs han de tenir dotació horària i reconeixement econòmic.
-L’assignació d’un mínim d’hores per càrrec, atenent a les seves funcions i a la càrrega de treball.
-L’assignació d’un únic càrrec per docent. Si se n’assumeixen dos, ha de ser de forma excepcional i justificada i s’han de meritar i cobrar tots dos.
-Les docents a mitja jornada que assumeixin un càrrec de coordinació l’han de cobrar-lo al 100%, ja que la responsabilitat s’exerceix en la seva totalitat.
-Les docents tutores també han de disposar d’hores de càrrec de tutoria.
CCOO volem posar en valor i millorar les condicions de treball dels següents càrrecs:
Erasmus i mobilitat internacional:
Tots els centres que disposin d’aquests programes han de tenir aquesta figura reconeguda.
Demanem el reconeixement i el cobrament del càrrec de coordinació de qualsevol coordinació que impliqui mobilitat internacional.
Demanem garanties jurídiques de total cobertura en altres països: en cas d’accident, delicte d’un alumne major o menor d’edat… responsabilitat legal i protocols clars d’actuació.
Coordinador/a digital:
Major dotació horària tenint el compte el nombre de dispositius digitals de centre.
Priorització de les tasques pedagògiques: reforç de personal tècnic extern al centre encarregat del manteniment dels equips informàtic.
Major reconeixement econòmic del càrrec, en funció de la grandària del centre i del nombre de dispositius digitals.
Prevenció de riscos laborals:
És un càrrec de molta responsabilitat i poc valorat pel Departament.
Demanen una coordinació permanent entre el servei de prevenció de riscos laborals dels SSTT/Consorci i els coordinadores de riscos laborals dels centres.
Reclamem instruccions clares i informació dels protocols a seguir.
No volem l’assignació d’aquest càrrec a una docent de nova incorporació al centre.
Volem donar continuïtat a la docent que ocupa el càrrec donada la importància i la responsabilitat atribuïda perquè les millores es materialitzin en els centres (temperatures, riscos psicosocials…)
Per CCOO la salut laboral i la prevenció de riscos laborals és una prioritat.
COCOBE:
Continuem demanant el desdoblament del càrrec: Convivència + Coeducació
Les funcions es poden atribuir a qualsevol membre del professorat, ja que són funcions d’àmbit transversal i no atribuir-les a una especialitat en concret.
La formació s’ha d’oferir dins l’horari laboral.
Cal valorar l’increment de plantilla per dotar als centres d’aquesta figura, ja que és un càrrec d’especial responsabilitat.
Reducció de dues hores lectives per als majors de 55 anys:
CCOO continuem lluitant perquè el Departament doni compliment al seu compromís en relació a:
L’eliminació del requisit dels 15 anys de serveis prestats a l’educació pública.
La compatibilitat amb qualsevol càrrec de coordinació.
La supressió de l’extens llistat de tasques a realitzar i la priorització de les tasques ja assignades a la docent.
Que s’asseguri que les tasques es realitzen fora del centre (clarificar-ho a la resolució).
CCOO lluitem també per l’augment del nombre d’hores de reducció per als majors de 55 anys.
Programa temporal “Soc Global 2026-2029”. Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament i el Departament d’Educació i FP
El Departament ens ha presentat aquest nou programa pilot de 3 anys de durada en què hi participaran els centres de forma voluntària, amb una convocatòria pública oberta. Les entitats col·laboraran amb els equips educatius, no faran cap funció docent sinó d’assessorament.
CCOO compartim els objectius del programa d’impulsar una educació basada en el feminisme, l’antiracisme, la pau, la memòria democràtica i la justícia global i demanem que les entitats que col·laborin siguin associacions sense afany de lucre i ONGs i amb una mirada ajustada al programa.
CCOO proposem la vinculació d’aquest programa al currículum i a les disciplines com les humanitat, les ciències socials, filosofia… però també proposem que es vinculi de manera transversal al Pla d’Acció Tutorial i al Servei Comunitari de 3r i 4t d’ESO. Aquesta proposta és ben acollida per part de l’administració.
Volem que aquest programa no es plantegi com un pla pilot temporal. Per això, exigim que l’educació transformadora no rebi un tractament conjuntural. Els recursos han de ser estructurals, estables i permanents per garantir una transformació social real.
Per això des de CCOO demanem la figura del coordinador/a de memòria democràtica per a cada centre. El Departament ja té sobre la taula la proposta recollida al Grup de treball de Memòria Democràtica del Consell d’Educació de Catalunya on s’inclouen moltes altres mesures que afavoririen els objectius plantejats en aquest pla.
Exigim que la provisió dels llocs de treball de coordinació del programa es faci mitjançant oferta pública oberta a tothom i el Departament ens assegura que es garantiran els criteris d’accés a la funció pública.
El Departament ens informa que la continuïtat del programa dependrà de la seva avaluació i del seu finançament. Per tant, això genera una incertesa en la seva continuïtat.
Temes pendents pendents de resoldre i properes meses demanades:
Cobrament augment complement específic: resoldre les irregularitats detectades en el pagament en els casos d’IT, tant de personal substitut, com interí o funcionari.
Docents d’atenció domiciliària i hospitalària: millora de les condicions laborals.
Docents d’arts plàstiques i disseny: millora de les condicions laborals.
Nou cos de Professors de Música i Arts Escèniques: l’activació del nou cos no ha de suposar cap prejudici cap als docents laborals del l’IE Oriol Martorell. CCOO hem proposat al Departament diferents opcions que permetin la seva funcionarització.
Meses tècniques: reclamem, un cop més, meses tècniques per tractar les condicions laborals de les docents d’EOI, i també de PFI, entre d’altres.
Previsió de dates importants (estiu 2026):
3 de juliol: publicació de vacants de les adjudicacions provisionals (difícil cobertura).
10-14 de juliol: sol.licitud reducció 2h lectives per als majors de 55 anys.
A partir del 15 de juliol: adjudicació noves dotacions inclusiva aconseguides a l’acord 9M (difícil cobertura).
26 i 28 d’agost: nomenaments telemàtics.
CCOO continuem assistint a totes les meses de negociació, sense excepció, per tal de continuar lluitant pels teus drets i per la millora de les teves condicions laborals.
+RECURSOS
+EDUCACIÓ
