Escola d’Estiu Rosa Sensat: una educació en i amb memòria

L’Associació Rosa Sensat ha obert les inscripcions de la seva escola d’estiu sobre memòria els dies 30 de juny i 1 de juliol

La formació pretén donar resposta a la pregunta: treballem la memòria històrica i democràtica amb el nostre alumnat? Per a què i com hem de treballar la memòria a les nostres aules?

Aquesta formació proposa treballar la relació que té l’educació en memòria amb l’educació en valors i amb el compliment de les obligacions que marca la legislació internacional en drets humans: veritat, justícia, reparació i garanties de no repetició; preguntant-nos per les seves llums i les seves ombres.

Relacionarem l’educació en memòria amb situacions actuals per tal de col·laborar amb la construcció d’un present i un futur més humans. Coneixerem experiències concretes d’educació en memòria i les ofertes educatives que ens ofereixen tant les institucions com les associacions memorialistes. Volem que la formació serveixi com a motor d’idees perquè els docents que hi participin puguin traslladar a la seva aula les competències i els sabers més relacionats amb l’educació en i amb memòria.

Cada sessió començarà amb dues preguntes inicials, per tal d’activar els coneixements previs de les persones que facin la formació. A continuació, es farà una exposició teòrica sobre els diferents temes, la qual anirà acompanyada de l’exposició d’experiències concretes. Per finalitzar, es tornarà a les preguntes inicials per tal d’afavorir la interacció de tot el grup.

Objectius

• Conèixer el nou marc legal i curricular que ens obliga a educar en i amb memòria.
  • Relacionar memòria i present per tal d’educar en valors que col·laborin en la no repetició de les greus violacions dels drets humans que es van produir al nostre passat recent.
  • Conèixer l’oferta educativa en educació en memòria, tant institucional com provinent del món associatiu memorialista i projectes i activitats portats a terme amb alumnat de diferents nivells educatius.

Divendres 30/6 (Tarda)

1. L’educació en memòria i el compliment de les obligacions de veritat, justícia, reparació i garantia de no repetició.
  2. Llums i ombres de l’educació en memòria: entre els hàbits adquirits i els nous currículums.
  3. Educació en memòria i educació en valors per a un present més humà: L’experiència de “La Desbandà” al barri de Sants.
  4. L’oferta educativa en memòria democràtica des de les institucions: Memorial Democràtic, Museu d’Història de Catalunya, Museu d’Història de Barcelona, etc…

Dissabte 1/7 (Matí)

1. Dones i memòria. Vides i treballs de dones del segle XX.
  2. Teatre documental i educació en memòria. Tres exemples: Brigades Internacionals, biografia d’una dona i dones al moviment veïnal.
  3. Art i Memòria. Com treballar la memòria des de les disciplines artístiques.

Dissabte 1/7 (Tarda)

1. Les aportacions de la història local per a una educació en memòria des de la proximitat: els exemples de Terrassa, Subirats, Sants i La Garriga.
  2. El treball interdisciplinari (Art, Filosofia, Història, Literatura), una de les claus per a un bon treball educatiu sobre la memòria de l’exili.
  3. El rol educatiu de les associacions memorialistes. Tres exemples: Associació Catalana de Persones Ex-preses Polítiques del Franquisme, Amical Antics Guerrillers de Catalunya i Amical de Mauthausen.

Total d’hores: 15 hores lectives, corresponents a 12 hores al llarg de les sessions presencials, a més de 3 hores de treball personal.

Més informació i inscripció aquí.

Mtw7mos