Denunciem que les ràtios educatives a Catalunya són les més altes de l’estat

La Federació d’educació de CCOO de Catalunya ha presentat el seu dossier d’inici de curs, on ha realitzat una radiografia de la situació actual de l’educació al nostre país i ha explicat les seves propostes pel curs 2023-24.

Teresa Esperabé, secretària  general de CCOO Educació  ha presentat un estudi detallat on explica que, malgrat el triomfalisme del Departament, les ràtios escolars a Catalunya són les més altes de l’Estat espanyol, amb una situació especialment preocupant a l’etapa secundària. Les conseqüències són que no es poden atendre adequadament les necessitats educatives, i encara menys dedicar una atenció individualitzada a l’alumnat. El Departament ha d’assumir una disminució generalitzada de les ràtios a totes les etapes perquè si no estem condemnant a l’alumnat actual a no gaudir d’aquesta imprescindible mesura fins a l’any 2035.

Esperabé també ha manifestat que aquest 2023-24 ha de ser “el curs del 6%”, on impulsada per CCOO i altres cinquanta entitats educatives i ciutadanes, es presentarà davant del Parlament de Catalunya la  Iniciativa Legislativa Popular per garantir per llei que l’educació a Catalunya compti amb una inversió pública equivalent, com a mínim, al 6% del PIB català.

Carles (Charlie) Nadal, coordinador del Barcelonès, ha exemplificat en l’Hospitalet, la segona ciutat de Catalunya, la gravetat de la situació de sobreràtios i la necessitat de comptar amb més personal docent i més equipaments per fer-hi front.

Xavier Pérez, responsable de Formació Professional, ha denunciat la situació del sector on les mancances de planificació del Departament estan empenyent a milers de famílies cap a l’oferta privada, per la impossibilitat de trobar places pels estudis triats a l’ensenyament públic. Des de CCOO reclamem una inversió decidida en l’Institut Obert de Catalunya (IOC) i en el conjunt de l’FP per fer realitat les declaracions del Govern de situar l’FP com una prioritat.

Mireia Domínguez, responsable de sectors vulnerables de CCOO-Educació, ha denunciat, per la seva banda, la situació impossible de milers de treballadores del sector de l’atenció a les criatures de zero a tres anys que, malgrat protagonitzar una etapa educativa de vital importància pel desenvolupament, pateixen unes condicions salarials i contractual indignes. CCOO reclama la creació immediata d’una taula tripartida del sector 0-3 amb presència dels agents socials, el Departament d’Educació i les patronals del sector.

Consulta la repercussió als mitjans