CCOO signem millores en el cas de dol gestacional, menstruació dolorosa o climateri per a les treballadores de la Generalitat de Catalunya

CCOO i la resta de sindicats de la Mesa General de la Funció pública hem acordat amb la Generalitat de Catalunya un permís per dol gestacional i una flexibilitat horària recuperable per menstruació o climateri aplicables a tot el seu personal, inclosos el personal docent i laboral del Departament d’Educació.

Així, a partir de la publicació de l’acord en el DOGC, disposarem d’un permís de 3 dies hàbils en el cas de pèrdua gestacional entre la setmana 6 i el dia 179 de la gestació, tant per la dona, com per l’altra persona progenitora o bé un familiar dins del segon grau de consanguinitat o afinitat de la dona gestant, a continuació del fet causant o de l’alta mèdica en cas d’hospitalització. Aquest permís, tot i que estableix un temps inferior al que vam demanar, representa un avenç significatiu, perquè reconeix el dol que comporta una pèrdua gestacional i la necessitat de disposar de temps de descans pels progenitors per la recuperació després d’un procés de pèrdua tan important i, en cas de famílies monoparentals, de temps també per una altra persona per fer l’acompanyament.

També existirà una flexibilitat horària recuperable per menstruació o climateri amb afectació a la salut, sempre que no requereixi una incapacitat temporal. Així, les dones ens podrem absentar durant un màxim de 8 hores mensuals, que s’hauran de recuperar en fraccions mínimes de 30 min en els 4 mesos posteriors. Aquesta recuperació es farà amb acord entre la persona treballadora i l’Administració, en la mateixa modalitat de prestació de serveis que la de les hores d’absència. En cas que no s’arribi a acord, es realitzarà en condicions d’homogeneïtat a les condicions habituals. Es justificaran mitjançant declaració responsable que es tramitarà de manera telemàtica. CCOO estem totalment en desacord que s’hagi de recuperar les hores d’absència i la nostra proposta era un permís retribuït no recuperable. Tot i això, acceptem la mesura, ja que reconeix que les menstruacions o el climateri poden afectar el benestar de la dona i perquè l’acord contempla que és una mesura transitòria o complementària a les millores que es puguin aconseguir si s’aprova una modificació legislativa o en el marc de la negociació col·lectiva.

CCOO continuarem lluitant per la millora de les condicions laborals i de vida de les treballadores i els treballadors.