CCOO a Ibèria exigeix que AENA revoqui l’adjudicació del handling si les noves empreses incompleixen el conveni del sector en les subrogacions

La secció sindical sol·licita també a l’empresa pública que expliqui el resultat del concurs que ha deixat a Ibèria fora del handling en els principals aeroports del país, la qual cosa suposa de facto un minvament en les condicions laborals de les i els treballadors del sector.

CCOO, com a organització majoritària en el sector aeri d’aquest país, avalua les conseqüències i presenta les reflexions que comporta aquesta licitació:

La pràctica desaparició d’Ibèria en els aeroports espanyols suposa, de facto, una baixada de les condicions generals dels treballadors i treballadores futurs, en desaparèixer la possibilitat de ser contractats per aquesta empresa, el conveni de la qual és el més avançat en termes econòmics i socials del conjunt de les empreses del sector.
La pèrdua de les llicències per part d’Ibèria comporta una variació substancial de la composició de la representació empresarial en la patronal ASEATA.
L’estabilitat en el sector queda en dubte, ja que malgrat tenir molt definides en el conveni sectorial les condicions i garanties de la subrogació, actualment estan en marxa denúncies contra les noves empreses adjudicatàries, per no haver respectat aquestes condicions en els últims anys en aquells centres de treball on ja operaven. Aquesta situació compromet de manera important l’estabilitat del sector i de les condicions de les persones treballadores d’aquest.
AENA ha d’establir que l’incompliment del conveni del sector en qualsevol dels seus termes sigui causa de pèrdua immediata d’aquesta concessió i no solament un mer requisit inicial, resolt amb un compromís de les empreses.
De la mateixa manera, des de CCOO volem:

Sol·licitar a AENA l’explicació del resultat dels concursos, de com les companyies amb més experiència i capacitació són qualificades en la seva oferta tècnica com les pitjors o les més mediocres. És necessari per part nostra per a afrontar el futur del sector i evitar la seva precarització en pròxims concursos i garantir que es basin les adjudicacions en criteris realistes i no en falses expectatives.
Apostar perquè es presenti, per part d’Ibèria, un pla de futur que garanteixi la permanència dels treballadors i treballadores dins de la companyia, que, al seu torn, mantindria o variaria molt poc la composició percentual de ASEATA i la negociació col·lectiva en el conjunt del sector en condicions avantatjoses per als seus treballadors i treballadores.
La permanència d’Ibèria en els aeroports espanyols significaria també continuar amb un escenari estable en el sector, allunyat de fons de capital estrangers i del possible control per la seva part d’un sector estratègic per al país.

El passat dia 26 de setembre, AENA va publicar els resultats del concurs de licitació de les llicències de handling per als pròxims set anys. El concurs, convocat en l’estiu de 2022 (6 de juliol), és considerat com la major licitació del món en serveis d’assistència en terra a tercers. Es compon de la renovació de 41 llicències per a 43 aeroports i els dos heliports de la xarxa d’AENA, amb un personal potencialment afectat d’aproximadament 20.000 persones treballadores.

Els tràmits del concurs es van iniciar en 2021 i, després d’un període de consultes externes i la incorporació de diversos comentaris i propostes als esborranys dels plecs, AENA va iniciar un segon període extraordinari de consultes al sector, que va culminar amb la publicació dels plecs definitius i, finalment, la presentació d’ofertes per part de les empreses interessades, en la data esmentada de l’any 2022.

Ibèria es va presentar a la totalitat de les llicències en concurs, en la seva majoria de manera individual i, en aquelles en les quals no tenia presència, a través d’unions temporals d’empreses.