Centenars de treballadors i treballadores d’Ibèria es concentren contra la precarització laboral per les licitacions del handling

CCOO i UGT han convocat concentracions en 28 aeroports per a mostrar el seu absolut rebuig a les polítiques de licitació pública d’AENA que afecten greument el sector del handling.

Després de la publicació per part d’AENA del resultat dels concursos d’adjudicació del handling en la Plataforma de Contractació Pública l’adjudicació de les llicències, CCOO i UGT van anunciar mobilitzacions per entendre que AENA tenia nul interès pels processos de revisió sol·licitats. Per això, aquest dilluns centenars de treballadors i treballadores s’han concentrat en 28 aeroports de tot el territori per a protestar contra la precarització laboral que portaran aparellades les licitacions del handling.

Les persones treballadores del handling a Espanya s’enfronten a un procés de precarització de les seves condicions de treball encoratjada pel gestor aeroportuari en publicar, reiteradament, concursos en els quals preval l’import econòmic del descompte a aplicar sobre les tarifes establertes. A aquest descompte se sumen les exigències d’inversió en equips i maquinària, deixant les condicions laborals en últim lloc.

El resultat de les licitacions del passat 26 de setembre va suposar la pèrdua de gran part del negoci que fins al moment i històricament tenia Ibèria, en favor d’operadors amb majoria de capital estranger i alguns ben coneguts en el sector per l’incompliment reiterat en matèria laboral.

Per això, les nostres exigències són:

El manteniment de tots els llocs de treball actuals complint de manera categòrica els mecanismes de subrogació establerts en el conveni sectorial, incloent-hi els llocs de treball de caràcter temporal.
El compliment estricte del V Conveni Col·lectiu del Sector de Handling respectant els increments salarials dels pròxims anys, les garanties salarials ad personam dels treballadors subrogats, els nivells de progressió professional i salarial i, per descomptat, tot l’inclòs en l’RD 32/2021 de la nova Reforma Laboral.
Els sindicats al costat de les i els treballadors afectats han manifestat avui que no permetran que es posin en escac les condicions laborals de milers de persones treballadores de manera directa en tot l’Estat. També pot veure’s afectada la primera indústria del país, el turisme, i el servei que el gestor aeroportuari ha de donar als milions de passatgers i passatgeres que passen per les seves instal·lacions. A més, han reclamat a la societat mercantil estatal AENA el compromís que tota empresa pública ha de tenir amb la societat i totes les persones treballadores.

Aquest tipus de licitacions es concedeixen en els aeroports espanyols en totes les seves concessions com, per exemple, en la neteja, l’hostaleria o les zones comercials. AENA, empresa pública, amb la seva decisió exerceix com a motor de precarització de l’ocupació en totes elles.

Les concentracions han tingut lloc en els aeroports de Madrid, Alacant, Badajoz, Barcelona, Bilbao, Girona, Granada, Jerez, Eivissa, la Corunya, Las Palmas, Lleó, Maó, Màlaga, Melilla, Oviedo, Palma, Pamplona, Reus, Sant Sebastià, Santa Cruz de la Palma, Santiago de Compostel·la, Sevilla, Tenerife, València, Vigo i Vitòria.