CCOO valora positivament l’acord en el transport, però urgeix a resoldre els problemes estructurals del sector

El Sector de Carretera i Logística de FSC-CCOO valora positivament l’acord aconseguit entre el Govern i el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC) si resol la situació conjuntural, si bé ho considera una “factura per a intentar parar un conflicte que no perjudiqui l’activitat econòmica de país i deixi de segrestar la ciutadania, i que subvenciona de manera arbitrària al sector en general sense discriminar necessitats en les ajudes directes”.

El sindicat espera que serveixi per sortir de la crisi i de la situació viscuda en aquests dies, i així el país i la ciutadania recuperin la normalitat. “Hem assistit a una mobilització que no ha estat una vaga ni una aturada patronal, perquè no ha estat legalitzada sobre la base de cap previsió legal, ovacionada irresponsablement per una banda de l’arc polític, aprofitant la situació de desesperació dels més febles en la cadena de subcontractació, solament està en pitjors condicions el personal assalariat”.

No obstant això, la pluja de milions a l’empresariat del sector hauria d’anar acompanyada de mesures que impliquessin i obliguessin els empresaris i empresàries que les reben a demostrar la necessitat i a complir socialment amb la cadena de contractació per sota d’ells i amb el seu personal assalariat. “Cal exigir el compliment dels convenis col·lectius, evitar i perseguir el frau generalitzat en dietes, el no pagament de totes les hores treballades, el frau respecte del treballador autònom dependent, etc.”.

CCOO afegeix, igual que va succeir amb l’acord del mes de desembre, que es continua negociant únicament amb les patronals del sector i no amb tots els interlocutors. “El ministeri practica una mena de lobby que ha de convertir en diàleg social amb els agents socials. Un deute pendent que l’abocarà a un nou conflicte.

El mes de novembre passat, el Sector de Carretera i Logística de FSC-CCOO va sol·licitar per escrit a la ministra de Transports la creació d’una taula social del transport i, al desembre, va lliurar en mà a la secretària d’Estat de Transports una bateria de propostes per a un pla social de recuperació del sector.

El sindicat considera que la creació d’aquesta taula de diàleg podria haver evitat el conflicte actual. “Continuem insistint que els problemes no se solucionen només amb l’acord d’una de les parts, ni únicament subvencionant el preu dels combustibles als transportistes i ajudes directes indiscriminades. La solució requereix tractar de manera integral els problemes de tota la cadena de distribució, la responsabilitat social amb el personal assalariat i no sols amb les empreses”.

“El sector del transport s’ha degradat en un procés de deslaboralització i atomització del sector, en el qual milers de persones autònomes i petites empreses pateixen la falta de poder de negociació davant dels grans distribuïdors, així com l’escalada dels preus dels hidrocarburs determinats per un reduït nombre d’empreses oligopolistes.”

En opinió de CCOO el compromís de presentar un projecte de llei per aplicar al sector del transport de mercaderies per carretera els principis de la llei de la cadena alimentària, és una oportunitat per reestructurar un sector regit per les normes del neoliberalisme més salvatge, que com sempre, ha de ser rescatat amb diners públics. En la negociació d’aquest projecte de llei el Govern ha de convocar una taula tripartida amb presència de les persones assalariades del sector. Si no se’ns escolta i s’obre una taula per resoldre les qüestions socials i laborals dels treballadors i treballadores del sector, ens veurem abocats a mobilitzacions. No descartem una vaga si no s’aborden solucions en el marc del diàleg social, que tan bons resultats està donant en moments de crisi, i les empreses que avui fan caixa no responen responsablement en les taules de negociació amb el seu personal assalariat”.