CCOO denúncia la situació de la seguretat social, Ministeri d´inclusió, seguretat social i immigració

La situació insostenible de la seguretat social a Catalunya i a la resta de l’estat comporta un deteriorament total en la prestació dels seus serveis a la ciutadania

La manca de responsabilitat i implicació per part dels qui tenen assumida la gestió fa insostenible que un servei públic, pilar de l’estat social i democràtic de dret, sigui capaç de mantenir i garantir els drets reconeguts al conjunt de la ciutadania.
CCOO, primera organització sindical de les Administracions Públiques de Catalunya, denunciem la situació enquistada en què es troba la Seguretat Social per part dels seus responsables i gestors, i portin aquest servei públic al seu total deteriorament.

En cap cas aquesta situació és atribuïble al personal compromès que presta els seus serveis a la Seguretat Social; sinó als responsables i gestors que estan limitant in extremis l’accés presencial a les nostres oficines. L’opció prioritària, encoberta i perversa de l’Administració de la Seguretat Social és l’atenció telefònica i telemàtica, sent impossible accedir-hi de manera presencial degut a la gran dificultat que comporta aconseguir una cita prèvia per Internet. Tot i que CCOO no estem en contra de l’avenç indiscutible de les noves tecnologies, és patent la impossibilitat d’obtenir cita prèvia, responsabilitat de l’Administració; fet que desemboca a la compra de les cites per part de la ciutadania per a l’obtenció de cita presencial, desfavorint a la societat més vulnerable i afavorint a gestors administratius i altres professionals; quan hauria de ser un servei gratuït.

Tot això s’agreuja encara més a causa del dèficit estructural de manca de personal als organismes de la Seguretat Social a Catalunya, així com a la resta de l’Estat Espanyol. Les dades d’ocupació de les relacions de llocs de treball a mínims conjuntament amb el tancament d’oficines d’atenció al públic en el conjunt d’organismes de la Seguretat Social indiquin que haurien d’estar ocupats a Catalunya 3.635 llocs de treball, per prestar aquest servei de qualitat; i això suposa que actualment es troben sense ser ocupats el 23,91% dels llocs, que suposa un total de 869 llocs de treball que estan sense cobrir, sent les províncies més afectades en el dèficit de personal Girona amb un 30,20%, Tarragona amb un 27,23% i Lleida amb un 23,83%.

Si a les dades de referència s’afegeix l’avançada edat del personal que presta els seus serveis a la Seguretat Social en l’àmbit estatal, on en el termini de 5 anys es jubilarà el 28,5% de la plantilla actual i en el termini de 10 anys es jubilarà un 36,08% addicional, la situació es fa insostenible. En els propers 10 anys es jubilarà el 64,33% de la plantilla actual si no es posa remei. Gairebé dos terços de la plantilla actual!
Un exemple que descriu perfectament aquesta situació, ens la podem trobar a curt termini a la Direcció Provincial de la Tresoreria de la Seguretat Social de Barcelona en els propers 3 anys, sent possible que es jubili aproximadament un 46,60% d’una plantilla total al dia d’avui de 852 treballadors i treballadores.

CCOO portem anys advertint i reclamant una política global, perllongada i sostinguda en el temps per als Organismes de la Seguretat Social com a servei imprescindible sobretot en la presencialitat i l’obertura de les nostres Oficines per al conjunt de la ciutadania, perquè opti per aquest servei sense excloure la possibilitat, que no és pas obligació, d’utilitzar els mitjans telemàtics.
La posada en marxa passa per una convocatòria urgent d’una Oferta d’Ocupació extraordinària que cobreixi les vacants actuals i futures, rejovenir la plantilla per donar continuïtat al servei que estem donant als ciutadans des de la Seguretat Social, però amb veritable vocació de Servei Públic.