CCOO denuncia a la Inspecció de Treball les condicions laborals i la manca de seguretat dels motoristes de trànsit per realitzar la seva tasca

El Sector de Mossos de CCOO denuncia que la precarietat de personal  i la manca de vehicles fan insostenible el servei diari de les patrulles de trànsit. La falta de previsió en la compra de vehicles i de promocions de personal ocasiona que les festivitats com Tots Sants es cobreixin amb serveis mínims. Mai s’havia viscut una situació similar des que el cos va assumir les competències de trànsit.

A les reunions mantingudes a totes les instàncies del cos s’ha alertat sense èxit que la manca de personal és del tot insostenible. No només per la sobrecàrrega de feina que això suposa per als especialistes de trànsit, sinó també per la pròpia seguretat viària, que es veu molt compromesa. La sobrecàrrega de feina dels especialistes de trànsit els està generant un estat d’ànim que pot afectar de ple les seves condicions psicològiques, en la que està considerada com l’especialitat més perillosa del cos i en la qual més víctimes mortals i ferits s’han produït.

Davant de les reiterades peticions d’ajuda tant a les instàncies pròpies del cos  com, fins i tot , a través del Parlament de Catalunya, el cos ha fet públic un concurs per comprar vehicles, que ha quedat desert. Les elevades condicions tant tècniques com econòmiques que plantejava el concurs per la compra de vehicles han fet que  se’n quedin fora totes les marques que s’hi han presentat. Això comporta que els vehicles nous per a l’especialitat de trànsit tinguin una previsió que la mateixa Divisió de Trànsit ha elevat com a mínim fins al primer trimestre del 2024.

La ràbia per desesperació dins del col·lectiu s’ha disparat després que el Cos de Mossos entregués uns cascs de policarbonat bàsic que tenen un preu de 119 euros. En l’actualitat, els especialistes de trànsit treballaven amb uns cascs que ja superaven els set anys d’antiguitat. Davant les insistències i pressions exercides entre d’altres pels delegats de CCOO, el cos va optar per recollir els esmentats cascs, i els ha fet una revisió tècnica per estalviar-se la compra de cascs nous. Aquesta revisió ha permès allargar la vida de cascs molt vells i retirar aquells que ja estaven molt malmesos, però que han estat substituïts per d’altres que no compleixen els requisits de seguretat dels anteriors. Els especialistes afirmen que són el més barats del mercat. Aquesta compra, no només ha disparat totes les alarmes dels motoristes, sinó que ha creat de pas una categoria de mossos de primera i mossos de segona. En molts casos, els motoristes es neguen a sortir amb motocicleta amb aquests cascs. La nostra professió suposa que en moltes ocasions s’hagi de superar les velocitats establertes i en cas d’accident, les probabilitats de patir lesions molt greus amb cascs de policarbonat bàsic s’incrementen de manera exponencial, sense comptar que a més s’ha dissenyat malament la compra i en molts casos, el casc és inservible.

Tot plegat deixa l’especialitat a les portes d’una situació laboral i de seguretat caòtica sense precedents, que està fent plantejar la seva continuïtat a molts treballadors i treballadores. Però no només això, sinó que deixa en evidència un servei públic precari i arcaic en el qual les persones que utilitzen les vies es poden quedar en molts casos sense ser atesos davant de la manca d’efectius de trànsit.

Les festes nadalenques poden suposar un abans i un després al Cos de Mossos. Es tracta d’un període vacacional que disminuirà considerablement el nombre d’efectius i, per tant, la presència policial a les carreteres, en una especialitat en la qual ja s’està sortint amb vehicles cedits per Seguretat Ciutadana i amb un  personal que ja ha sobrepassat el límit de les seves possibilitats.