VOLEM COM A MÍNIM EL 6% PER UN DESPLEGAMENT REAL D’UNA EDUCACIÓ INCLUSIVA AMB GARANTIES 

El passat 2 de novembre per fi es va convocar la mesa d’educació inclusiva. La nostra primera decepció va ser l’absència de la directora general d’Educació Inclusiva, Laia Asso Ministral. La segona, va ser la manca d’interès del Departament per l’educació inclusiva, començant per una manca d’ordre del dia, deixant de banda molts temes importants a tractar i convocant la reunió sense compartir amb els sindicats tota la informació necessària per poder-la dur a terme de manera adequada.  

Tot això es tradueix, en una manca de propostes factibles a tots els nivells educatius i, sobretot, en una manca de pressupost per poder fer un canvi de mirada cap a una inclusió real.

Les novetats que prepara el Departament d’Educació sobre educació inclusiva o que ja ha engegat són:

  • Pla de xoc contra abandonament prematur.
  • Decret d’orientació educativa.
  • Projecte de convivència als centres.

Aquests plans, projectes, decrets… no comporten un increment del pressupost d’educació del govern català. Per tant, ja sabem que acabaran descansant en la bona predisposició del personal educatiu i en la sobrecàrrega dels claustres, els equips d’orientació i els equips directius.

Per aconseguir una educació realment inclusiva des de CCOO reclamem la inversió en educació d’un mínim del 6% del PIB

Les CCOO sempre ens hem posicionat clarament a favor de l’educació inclusiva amb garanties, perquè aconseguir una societat inclusiva per a totes les persones està en el nostre ADN, i una de les eines més importants que tenim per assolir-ho és un sistema educatiu realment inclusiu.

L’educació no ha de ser un privilegi, cal atendre les necessitats educatives de tots els infants, joves i persones adultes, en tots els nivells educatius, posant especial atenció en els que tinguin més necessitats educatives especials o específiques o bé es trobin en un entorn social o econòmic vulnerable.

En aquest mesa CCOO hem reclamat:

  • una baixada de ràtios generalitzada a tots els nivells educatius, començant pel 1r d’ESO, 1r de CF de GM i GS i 1r de Batxillerat pel curs 2024-25,
  • més i millor formació inicial i contínua del personal educatiu, 
  • augment de les plantilles EAP, CREDA, CREDV, CRETDIC, TIS, CEEPSIR, LIC i AA.
  • internalització i millora de condicions laborals del personal vetllador i del personal l’educador de les UEC,
  • més hores de coordinació entre professionals d’un mateix centre i també amb els externs (AIS, CSMIJ, hospital de dia…)
  • reforç de les mesures universals i revisió de les metodologies i l’organització de recursos a l’aula, així com l’enfortiment de la tutoria individualitzada i grupal per a tot l’alumnat

En definitiva, reclamem prou inversió pública per desplegar el decret i l’atenció educativa inclusiva en totes les etapes i aconseguir la personalització de l’aprenentatge.